درمان سریع و ساده آب ریزش بینی با نسخه های طب سنتی

سه شنبه 7 مرداد 1399
14:35
salamat

آبریزش بینی در واقع همان مخاطی است که از بینی خارج می شود. این مشکل می تواند در اثر درجه حرارت پایین هوای بیرون یا در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا یا حساسیت ایجاد شود. درمان آبریزش بینی شامل نوشیدن مایعات فراوان، به خصوص آب و استراحت زیاد است. شما می توانید با سرم نمکی علائم خود را کاهش داده و یک دستگاه بخور را در نزدیکی تخت خود قرار دهید تا از احتقان (گرفتگی) تشدید شده در اثر هوای خشک و سرد بکاهد.

هنگامی که ویروس سرماخوردگی یا ماده حساست زایی مانند گرده یا غبار، وارد بدن می شود، باعث تحریک پوشش بینی و سینوس ها یا حفره های پر از هوا در اطراف صورت می شود و بینی شروع به ایجاد مخاطی شفاف می کند. این مخاط، باکتری ها، ویروس ها یا آلرژن ها را به دام انداخته و در بیرون کردن آنها از بینی و سینوس ها کمک می کند.

بعد از 2 یا 3 روز، ممکن است رنگ مخاط تغییر کند و سفید یا زرد شود. گاهی اوقات نیز ممکن است سبز رنگ شود. همه این موارد طبیعی بوده و به معنی وجود عفونت نیست.

چه علائم دیگری ممکن است همراه با آبریزش بینی باشد؟

آبریزش از عقب بینی یک عارضه جانبی ناشی از وجود مخاط بیش از حد است. هنگامی رخ می دهد که مخاط به پشت گلو رفته و بلعیده شود، که ممکن است منجر به سرفه یا گلودرد شود.

گاهی اوقات، آبریزش و گرفتگی بینی با هم دیده می شود. گرفتگی هنگامی اتفاق می افتد که بافت های بینی متورم شده و نفس کشیدن را دشوار می کند. تورم ناشی از رگهای خونی ملتهب است. ممکن است مخاط از بینی خارج شود.

آبریزش بینی در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا ممکن است همراه با خستگی، گلو درد، سرفه، فشار صورت و گاهی تب باشد.

آبریزش بینی به دلیل آلرژی ممکن است همراه با عطسه، خارش و آبریزش چشم باشد.

علل آبریزش بینی

سینوزیت حاد (عفونت سینوس)

آلرژی

سندرم Churg-Strauss

سرماخوردگی

استفاده بیش از حد از اسپری بینی

سپتوم معکوس

اعتیاد به مواد مخدر

هوای خشک

گرانولوماتوز با پلیانژیت

تغییرات هورمونی

آنفلوآنزا

شیء خارجی درون بینی

داروها

پولیپ بینی

رینیت غیر آلرژی (گرفتگی مزمن یا عطسه به آلرژی مربوط نیست)

آسم پیشرفته

بارداری

ویروس سنسیتیال تنفسی (RSV)

نشت مایع نخاعی

سیگار کشیدن ، دود

تشخیص آنفولانزا و سرماخوردگی یا آلرژی از کرونا

سرماخوردگی و آنفلوانزا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کنند در حالی که در کروناویروس دستگاه تنفسی تحتانی یعنی خود ریه بیشتر درگیر می‌شود.

آبریزش بینی، درگیری سینوس‌ها و عطسه بیشتر در سرماخوردگی و انفلوانزا دیده می‌شود، اما در کروناویروس کمتر شایع است به گونه‌ای که در کرونا کمتر از پنج درصد موارد آبریزش بینی دارند، البته ممکن است فرد مبتلا به کرونا احساس گرفتگی بینی را داشته باشد.

درمان سریع و ساده آب ریزش بینی کودکان و بزرگسالان با نسخه های طب سنتی و بدون دارو

ترجیح دادیم روش های درمانی که ارائه می دهیم روش هایی باشد که برای تمام سنین یعنی کودکان و بزرگسالان مناسب باشد بنابراین به جز افرادی که شرایط خاصی دارند همه می توانند از این روش ها استفاده کنند و به راحتی آب ریزش بینی خود را متوقف سازند.

شستشو با آب نمک ، بهترین درمان آبریزش بینی چرکی

برای بزرگسالان یا کودکان ، شستشو با آب نمک یکی از بهترین داروهای خانگی برای جلوگیری آبریزش بینی است. شستشو باآب نمک کمک می کند مخاط های به وجود آمده از بین رفته و عمل تخلیه ی آن راحت تر انجام شود این کار حتی حفره های بینی را کاملا باز میکند و به تنفس کودک شما کمک شایانی خواهد کرد.

روش
محلول آب نمک را با مخلوط کردن ¼ قاشق چای خوری نمک خوراکی در یک فنجان آب جوشیده که در دمای اتاق سرد شده است، تهیه کنید ؛ در حالی که سر کودک خود را به عقب خم میکنید چند قطره از آن را به یکی از سوراخهای بینی بچکانید.

در حالی که یکی از انگشتان دست خود را روی یک سوراخ دیگر قرار می دهید، بلافاصله مایع اضافی را با استفاده از یک سرنگ بیرون بیاورید، این روش را با دیگر سوراخ های بینی تکرار کنید.از این درمان تا 3 بار در روز استفاده کنید، نه بیشتر ،اگر احساس می کنید انجام این کار به تنهایی دشوار است، حتما از دیگران کمک بگیرید.


بخار روشی مطمئن برای درمان آبریزش بینی کودکان

استنشاق بخار کمک می کند تا ناراحتی ناشی از آبریزش بینی کاهش پیدا کند این مخاط بیش از حد باعث عطسه ی بیش از حد می شود. این همچنین به کودک شما کمک خواهد کرد که خواب بهتری داشته و در دوره ی درمانش نیز تسریع حاصل شود .

برای کودکان بسیار کوچک، حمام را به یک اتاق بخار تبدیل کنید و با بستن درب و بازکردن دوش به صورت کامل آنجا را گرم کنید. کودک خود را به حمام ببرید و برای 10 تا 15 دقیقه با فرزندتان بنشینید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

برای بچه های بزرگتر، می توانید از بخار بصورت مستقیم بر صورت استفاده کنید به این صورت که کودک خود را در بغل خود نشانده و یک کاسه ی آب گرم جلوی خود قرار دهید ، صورت کودک را به سمت کاسه خم کنید ، با یک حوله بزرگ که برروی خودتان کشیده اید تمام بخار را جمع کنید و از کودک خود بخواهید 5 تا 10 دقیقه دراین شرایط نفس بکشد، سپس از او بخواهید تا بینی خود را تخلیه کند این کار را چند بار در روز انجام دهید.

روغن اوکالیپتوس درمان خانگی آبریزش بینی

اکالیپتوس همچنین می تواند به کاهش آبریزش و نشانه های مرتبط با آن در کودکان کمک کند ؛ اوکالیپتوس، به عنوان یک ضد انعقاد کار می کند، که باعث می شود مخاط موجود در بینی کودک شما راحت تر تخلیه شود.

4 یا 5 قطره روغن اوکالیپتوس را در آب حمام گرم برای کودک خود قرار دهید و اجازه دهید کودک شما 10 دقیقه از حمام لذت ببرد ، این کار را دوبار در روز انجام دهید .

ریحان درمان طب سنتی آبریزش بینی

یکی دیگر از داروهای گیاهی مناسب برای آبریزش بینی کودک، ریحان است این دارویی ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس است که به مبارزه با علت های آبریزش بینی کمک می کند همچنین ایمنی کودک شما را افزایش میدهد . برای بچه های کوچکتر ، خوردن چند برگ ریحان در روز بسیار مفید خواهد بود ، برای بچه های بزرگتر،برگ های ریحان تازه را ، هر روز صبح قبل از صبحانه و شب قبل از رفتن به رختخواب ، به آن ها بدهید.

به همین ترتیب، 1 قاشق غذاخوری آب برگ تازه ریحان تهیه کنید. آب ریحان را با مقدار مساوی از آب زنجبیل، آب لیمو و عسل مخلوط کنید. 2 یا 3 بار در روز از این مخلوط به کودک خود بدهید .


بابونه برای درمان آبریزش بینی حساسیت و آلرژی

برای نوزادانی که حداقل یک ساله هستند، گیاه بابونه ، می تواند نشانه ها و ناراحتی های آبریزش بینی را از بین ببرد این گیاه ،تقویت کننده سیستم ایمنی در بدن است همچنین، با توجه به خواص آنتی هیستامین عالی آن، عطسه را نیز کاهش می دهد .

1 قاشق چایخوری گل بابونه را در 2 فنجان آب جوش قرار دهید. درب آن را بگذارید و برای 5 دقیقه رها کنید تا دم بکشد ، عسل را برای ایجاد طعم اضافه کنید. دو بار در روز این چای را به فرزند بیمار خود بدهید.

سوپ مرغ گرم

برای کودکان بالای 1 سال سوپ مرغ به کاهش درد ناشی از آبریزش کمک می کند سوپ مرغ باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و حتی مانع از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می شود به علاوه، سوپ مرغ برای کودک بیمار سبک و مغذی است.

حمام اسفنجی

اگر کودک شما دارای دمای پایین بدن با آبریزش بینی است، او را حمام آب اسفنجی بدهید تا بتوانید دمای بدن را تنظیم کنید یک حمام اسفنجی، نیز برای آرام شدن کودک شما و تسریع در روند بهبود کودکتان کمک بسزایی خواهد کرد ،برای بچه های کوچکتر از 1 سال، حمام را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

یک لیف حمام را در دمای اتاق خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و سپس زیر بغل، پا، دست و کشاله ران را با آن لیف بکشید . برای بچه های بزرگتر یک حمام خنک به دفعات یک یا دو بار در روز می تواند مفید باشد .

نکته:از استفاده آب بسیار سرد اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث افزایش دمای داخل بدن شود.

استفاده از بخار سرد درمانی مطمئن برای رفع آبریزش بینی نوزاد

از کودک خود بخواهید در فواصل منظم در بینی خود بدمد ، تا از شر بسیاری مخاط های موجود در بینی رهایی یابد همیشه بینی کودک خود را با استفاده از یک بافت نرم برای جلوگیری از تحریک پوست، تمیز کنید. مقداری ژله یا روغن زیتون را زیر بینی نوزاد خود قراردهید تا از قرمزی پوست جلوگیری شود.

غذاهای تند برای مقابله با بینی آب چکان
ادویه ها و پیاز باعث خشک شدن آب بینی می شود و از آبریزش مجدد آن پیشگیری می کنند. پیاز یک ماده غذایی ضدعفونی کننده است که از بروز بیماری های زمستانی جلوگیری می کند. فلفل نیز برای روان شدن سینوس های مسدود شده مفید است. بهتر است بعد از مصرف غذاهای تند آب زیادی بنوشید. این کار به درمان آبریزش بینی کمک زیادی می کند.

سیر علائم سرماخوردگی و آبریزش بینی را برطرف می کند
سیر حاوی ترکیبات ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال طبیعی است. این ماده غذایی علائم سرماخوردگی را به سرعت بهبود می دهد. شما می توانید سیر را به صورت خام، داخل سوپ یا آش، در سالاد و شیر داغ مصرف کنید.
اگر دچار مشکل عکسی شده اید یعنی اینکه بینی تان کاملاً کیپ شده است می توانید دو حبه سیر را له کرده و داخل یک کاسه آب داغ بریزید. یک حوله روی سرتان بیندازید و بخور دهید.

مایعات بیشتری مصرف کنید

برای جلوگیری از کمبود آب، به کودک خود مقدار زیادی مایعات بدهید. بسیار مهم است که کودک خود را به طور کامل هیدراته نگه دارید، تا از خشک شدن ترشحات بینی و مسدود شدن حفره بینی جلوگیری شود ، این کار باعث میشود که کودکان سرفه های راحت تری داشته باشند .اگر نوزاد شما هنوز شیرخواره است، تغذیه با شیر مادر یک گزینه مناسب است شما همچنین می توانید مکمل های غذایی و همینطور شیر خود را به او بدهید. برای بچه های بزرگتر، آب ساده، آب میوه رقیق شده و یا آب طعم دار ژلاتینی را تهیه کنید.

نوشیدنی های داغ برای نجات بینی کیپ شده
اگر بینی تان گرفته است بدنتان با سرعت بیشتری خشک می شود. چون زمانی که بینی کیپ می شود ما مجبور می شویم از راه دهان نفس بکشیم. در این شرایط نوشیدنی های داغ بسیار کمک کننده هستند.
این قبیل نوشیدنی ها اعم از چای سبز یا انواع دمنوش های دیگر آب کافی بدن را تأمین و به دفع توکسین ها یا همان سموم بدن کمک می کنند. گرمای ناشی از این نوشیدنی ها باعث رفع احتقان از بینی شده و گلو را نرم می کنند. می توانید به سوپ داغ نیز اعتماد کنید.

خردل برای رهاسازی مخاط
خردل باعث رفع احتقان می شود و البته آبریزش بینی را نیز بهبود می دهد. برای رسیدن به بهترین نتیجه بهتر است از خردل به عنوان مرهم استفاده شود. برای این کار پودر خردل و آرد را با هم مخلوط کنید. کمی آب افزوده و خمیر تهیه کنید.

کمی روغن وازلین روی قفسه سینه بمالید تا امکان سوزش احتمالی پوست را کاهش دهد سپس خمیر را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و روی سینه تان بگذارید. اجازه دهید به مدت یک ربع بماند. با احساس قرمزی، خارش یا سوزش روی پوست خیلی زود مرهم را برداشته و پوست را تمیز کنید.

لیموترش برای رفع علائم سرماخوردگی
لیموترش سرشار از ویتامین C است و برای رفع خستگی ناشی از سرماخوردگی مفید است. این میوه با کاهش علائم سرماخوردگی شما را از شر آبریزش بینی یا بینی گرفته خلاص می کند. افزودن لیموترش به دمنوش حاوی عسل یا مصرف آبنبات های لیمویی برای رفع مشکلات بینی کارساز است. توجه داشته باشید که برای رفع گرفتگی بینی می توانید کمی سرکه داخل آب گرم ریخته و بخور بگیرید.

چوب میخک برای مقابله با آبریزش بینی
اگر آبریزش بینی کلافه تان کرده و بینی تان را به درد آورده است به سراغ چوب میخک بروید. چون حاوی خواص ضدعفونی کنندگی و آرامبخشی طبیعی است. برای تهیه دم کرده چوب میخک و درمان آبریزش بینی یک عدد چوب میخک، مقداری دارچین، زنجبیل تازه رنده شده، یک عدد هل شکسته و یک قاشق عسل را با یک لیوان آب داغ دم کنید. قبل از خواب این دمنوش داغ را میل کنید.

از این ها بپرهیزید
اگر دچار آبریزش بینی شده اید از پوست گرفتن پیاز بپرهیزید. این کار باعث تشدید مشکل می شود. مصرف الکل یا سیگار باعث خشک شدن مخاط و انتقال ویروس ها می شود.


منبع: doctorkhob

[ بازدید : 105 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]