شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

سلامت و نشاط در کنار خانواده با ((salamat 95))

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

چه کسانی در جراحی پلاستیک رکورددار هستند؟+ تصاویر

جراحی پلاستیک تا چندسال قبل بیشتر برای رفع عیوب و مشکلات پوستی انجام می شد.اما در روزگار کنونی به یک تفریح و رفتار وسواس گونه تبدیل شده است تا جائیکه برخی از دختران و پسران در این زمنینه رکورد دار هستند.
رکورد جراحی پلاستیک در دنیا
جراحی زیبایی هم مثل بخش های دیگر پزشکی و غیرهرکوردهایی دارد که در میان زنان برخی کشورها آماری باورنکردنی به خود اختصاص داده است .این افراد گاه بهای سنگینی را برای تغییر چهره خود می پردازند.علاقمند بودن به شخصیت فیلم ها و سلبریتی ها ممکن است باعث ایجاد انگیزه جراحی در این گونه افراد شود.

رکورد داران جراح پلاستیک در دنیا


رکورد داران جراح پلاستیک در دنیا

2. جاستین جدلیکا:اگر ما یک باربی انسانی داریم مطمئنا به یک عروسک «کن» هم نیاز داریم و حضور او مشکلی ایجاد نمی کند. جاستین با عمل ها متفاوت سعی کرده خود را شبیه مدل پسرانه عروسک باربی کند. او برای این کار 150 هزار دلار پول صرف کرده است.

3. سلسو سنتبانز: او دومین فردیست که سعی کرده خود را شبیه مدل پسرانه عروسک باربی کند.
همچنین بخوانید:

    4. جوردن پارک:این آقای 23 ساله انگلیسی خود آرایشگری است که سعی داشته خود را تا جایی که ممکن است شبیه کیم کارداشیان کند. به نظر می رسد بهتر بود این آقا به جای خرج کردن 150 هزار دلار برای شبیه شدن به کیم پولش را جای دیگه خرج می کرد چرا که با نگاه به او به یاد شخص خاصی نمی افتیم.

    5. کریستینا ری:کریستینا که به شخصیت کارتونی جسیکا ربیت علاقه زیادی داشته تصمیم گرفت خود را شبیه او کند. او از قیافه خود بسیار راضی است و خبرها حاکی از آن است که او این تغییرات را هر روز بیشتر و بیشتر می کند.

    6. هنگ میوکو:این خانم به این حرف که در خانه امتحان نکنید گوش نکرد. او پس از اینکه پزشکان او را از انجام جراحی های بیشتر منع کردند دست به کار احمقانه ای زد. او پس از شنیدن جواب منفی پزشکان متعدد به منزل رفت و روغن مصرف شده را زیر پوست خود تزریق کرد. نتیجه را هم که خودتان مشاهده می کنید. این خانم اله در جوانی اش به عنوان مدل بوده است.

    منبع :tandorosti

    کاشت مو به روش طبیعی

    کاشت مو به صورت طبیعی
    برای بسیاری افراد دچار مشکل طاسی، فرآیند ریزش مو از جلوی سر آغاز می شود. این افراد می توانند از روش کاشت موی طبیعی برای استخراج پیازهای موی سالم از کنار سر یا پشت آن و پیوند مو در ناحیه جلوی سر استفاده کنند. با وجودی که این درمان بیشتر توسط آقایان مورد استفاده قرار می گیرد، خانم هایی که با مشکل ریزش موی غیر عادی در سر خود مواجه شده اند نیز می توانند از نتایج کاشت موی طبیعی بهره مند شوند.

    کاشت مو

    روش کاشت موی طبیعی
    اکثر موارد کاشت موی طبیعی تحت بی حسی موضعی انجام می شوند. به این ترتیب برای جراحی فقط نواحی خاص تحت درمان بی حس خواهند شد. هنگامی که ناحیه تحت درمان بی حس شد، پزشک پیازهای موی مورد نیاز را از نواحی اهدا کننده خارج می کند. این پیازهای مو در ادامه به دقت در نقاط دچار طاسی پیوند زده می شوند. طول مدت درمان در این حالت به تعداد پیازهای موی مورد نیاز برای پیوند بستگی دارد. به این ترتیب پیوند 2000 پیاز مو به حدود 5 تا 6 ساعت زمان نیاز خواهد داشت.

    پس از عمل جراحی کاشت و پیوند مو
    پس از درمان لازم است بیمار با گذشت 10 تا 14 روز برای کشیدن بخیه ها و کنترل کردن شرایط ناحیه تحت درمان به مطب پزشک مراجعه کند. نتایج این درمان بلافاصله ایجاد نمی شوند و رشد مجدد پیازهای مو در نواحی دچار طاسی به چند هفته زمان نیاز دارد. به این ترتیب بیمار به تدریج بهبود در وضعیت خود را مشاهده می کند و نتایج نهایی درمان پس از گذشت چند ماه نمایان خواهد شد.

    یک فرد طاس چه زمانی بهتر است پیوند مو را انجام دهد؟

    جواب به این سؤال مشکل است. اکثراٌ این عمل را زمانی انجام می دهندکه به اندازه کافی از موها ریخته شده ولی هنوزکاملاً طاس نشده اند. درکل بهتراست فرد زمانی اینکار را انجام دهدکه نسبتاً جوان (45-25 سال) و از نظراجتماعی فعال است و می خواهد درکار و زندگی پیشرفت نماید. البته کاشت مو حتی دردهه های 6 و 7 زندگی نیزبه شرط اینکه فرد از نظر وضعیت کلی سلامتی مشکلی نداشته باشد، نتایج خوبی خواهدداشت.
    در صورتی که شروع فرآیند نازک شدن موها و طاسی در اواخر نوجوانی و اوایل دهه بیست باشد، می توان باحتمال زیاد پیش بینی کرد که این فرد دچار طاسی شدید و کامل خواهد شد. در حالیکه اگر این اتفاق در دهه سوم و چهارم زندگی بیافتد می توان تصور نمود که که فرد مبتلا به کم مویی وسیع و شدید نخواهد گردید. این مسایل همگی در تصمیم گیری برای انجام یا عدم انجام کاشت مو در یک فرد متقاضی پیوند مو تأثیر بسزایی دارند.

    کاشت مو

    عوارض بعد از کاشت مو

    دوره بعد از کاشت مو
    بهتراست روز بعد در منزل استراحت نموده و در چند شب اول دو بالش نرم طوری زیر سر قرار دهید که به حالت نیمه نشسته بخوابید.خودداری از انجام کارهای سنگین(که نیاز به زور زدن و فشار آوردن زیاد دارند)،حرکات سریع و سرفه های شدید برای یک هفته ضروری بوده و بهتراست دراین دوران از خم شدن زیاد در حالت ایستاده نیز پرهیز کنید . هر گونه فعالیت ورزشی در هفته اول ممنوع است.از هفته دوم می توانید فعالیت های ورزشی سبک (بجز شنا)را شروع کرده واز هفته سوم ورزش از هر نوع آزاداست. روز بعد از پیوند جهت برداشت پانسمان و شستشوی سر مراجعه کنید . پس از برداشتن پانسمان لازم است که محل کاشت مو روزانه باشامپو بصورت بسیار ملایم شسته شود. طریقه صحیح شستشوی سر به شماآموزش داده خواهدشد. فشار آب دوش نبایستی زیاد باشد.
    همچنین بخوانید:


      نکته پس از کاشت مو
      پس از کاشت موی طبیعی معمولاً مشکل خاصی پیش نیامده و فرد می تواند یک الی دو روز بعد به سر کارش باز گردد.

      چه زمانی برای کاشت مو اقدام کنیم؟
      جواب به این سؤال مشکل است.اگر کم پشتی موهای سر شما به حدی رسیده است که در زیر نور معمولی ،سفیدی پوست سر از لابلای موهابه میزان زیادی دیده می شود شما کاندید مناسبی برای کاشت مو هستید. اکثراٌ این عمل را زمانی انجام می دهند که به اندازه کافی از موها ریخته شده ولی هنوز کاملاً طاس نشده اند. در کل بهتر است فرد زمانی اینکار را انجام دهد که نسبتاً جوان (45-25 سال) و از نظر اجتماعی فعال است و می خواهد در کار و زندگی پیشرفت نماید. البته کاشت مو حتی در دهه های 6 و 7 زندگی نیز به شرط اینکه فرد از نظر وضعیت کلی سلامتی مشکلی نداشته باشد، نتایج خوبی خواهد داشت. در صورتی که شروع فرآیند نازک شدن موها و طاسی در اواخر نوجوانی و اوایل دهه بیست باشد، می توان باحتمال زیاد پیش بینی کرد که این فرد دچار طاسی شدید و کامل خواهد شد. در حالیکه اگر این اتفاق در دهه سوم و چهارم زندگی بیافتد می توان تصور نمود که که فرد مبتلا به کم مویی وسیع و شدید نخواهد گردید. این مسایل همگی در تصمیم گیری برای انجام یا عدم انجام کاشت مو در یک فرد متقاضی پیوند مو تأثیر بسزایی دارند.
      منبع : pezshkfamily

      تاثیرات ارگوتامین در بارداری و عوارض مصرف ارگوتامین

      ارگوتامین از آن دسته داروهایی می باشد که در درمان سردردهای عروقی مانند میگرن و خونریزی رحمی بعد از زایمان و سقط کاربرد دارد و همچنین گاهی به درمان افت فشار در حالت ایستاده ناشی از اختلال اعصاب خودکار استفاده می شود این دارو را بانوانی که باردار میباشد نباید مصرف کنند چراکه ممکن است مصرف آن باعث نقص جنین و یا مرگ شود.ارگوتامین

      ارگوتامین

      سردرد

      دارو ارگوتامین برای سردرد

      اشکال دارویی ارگوتامین

      شکل داروییداردندارد
      قرص*
      آمپول*
      شربت *
      کپسول *
      پودر *

      مواد و میزان مصرف آرگوتامین

      این داروی منقبض کننده ی عروقی به شکل قرص یا آمپول تجویز میشود در ادامه این مطلب به بررسی مواد و مقدار مصرف این دارو می پردازیم.

      همان طور که در معرفی اولیه داروی آرگوتامین ذکر کردیم پیشگیری یا کنترل سردردهای عروقی مانند میگرن و سردردهای خوشه ای با این دارو درمان می شود اما دوز این دارو در بزرگسالان و کودکان متفاوت از هم می باشد در مطلب زیر به میزان مصرف دارو را در بزرگسالان و کودکان اشاره کرده ایم.

      مصرف آرگوتامین در بزرگسالان:

      بزرگسالان به هنگام شروع حمله سردرد یک قرص مصرف می شود که در صورت نیاز پس از 60-30 دقیقه مصرف آن تکرار می شود.در شروع حمله بعدی و در صورت لزوم تکرار مصرف دو قرص تجویز می شود که بازهم در صورت نیاز پس از 60-30 دقیقه دیگر مجددا دارو مصرف می شود.بدین ترتیب مقدار مصرف دارو با تشدید درد افزایش می یابد تا جایی که با مصرف یک مقدار از دارو از حمله جلوگیری شود و یا اینکه مقدار اولیه دارو به 5 قرص برسد ،لازم به ذکر است حداکثر میزان مصرف این دارو تا 10 قرص در هفته می باشد.

      مصرف آرگوتامین در کودکان:

      مصرف این دارو در کودکان با بزرگسالان فرق دارد در کودکان با سن بالا یا کودکانی که در سنین بلوغ هستند یک قرص تجویز می شود و در صورت لزوم پس از 30 دقیقه مصرف آن تکرار می شود.

      عوارض مصرف ارگوتامین

      فارماکوکینتیک

      جذب داروی آرگوتامین آهسته و نا کامل صورت می گیرد ولی کافئین باعث جذب راحت این دارو می شود،تجزیه و تحلیل آن احتمالا بستگی به کبد دارد و نیمه عمر آن حدودا دو ساعت می باشد.این دارو از صفرا دفع می شود،کافئین از لوله گوارش به خوبی جذب و در همه قسمت های بدن منتشر می شود باید بدانید متابولیسم آ کبدی می باشد و راه دفع آن از کلیه می باشد.

      مکانیسم اثر:

      این دارو اثرات مسدود کننده گیرنده آلفا آدرنرژیک ، ضدسروتونین و تحریک مستقیم عضلات صاف را دارا می باشد و همچنین اثراتی بر روی CNS دارد،آرگوتامین با اثر مستقیمی که روی عروق جمجمه و تنگ کردن عروق طی مرحله گشاد شدن می گذارد باعث کاهش درد می شود.

      منع مصرف ارگوتامین – سی

      مصرف داروی ارگوتامین برای زنان باردار اکیدا ممنوع است و در دسته X طبقه بندی می شود و احتمال دارد مرگ یا نقص عضو جنین را در پی داشته باشد.
      همچنین در صورت آنژیوپلاستی، جراحی عروق بویژه شریان و زیادی شدید و غیر قابل کنترل فشار خون این دارو نباید مصرف شود.

      تداخل دارویی ارگوتامین سی (Ergotamine C)

      تداخل دارویی در مصرف همه دارو ها وجود دارد،داروی آرگوتامین نیز از این امر مستثنی نمی باشد،داروی آرگوتامین اگر با داروهای پروپرانولول یا سایر داروهای مسدودکننده بتا- آدرنرژیک مصرف شود ممکن است موجب تشدید اثرات تنگ کننده عروق ارگوتامین شود.

      مصرف همزمان سایر داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی (CNS) با کافئین ممکن است موجب تحریک بیش از حد CNS و در نتیجه ، سبب بروز عصبانیت، تحریک پذیری یا بی خوابی و احتمالاً تشنج یا آریتمی قلبی شود.

      در صورت مصرف همزمان فنیل پروپانول آمین با کافئین اثرات مقلد سمپاتیک و محرک CNS هر دو دارو را تشدید می کند،پس با این تفاسیر ، سبب بروز عصبانیت، بی خوابی، بی قراری و تهوع می شود.

      داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) با مقادیر زیاد کافئین نیز اگر همزمان مصرف شود به احتمال زیاد منجر به بروز آریتمی خطرناک قلبی یا تشدید فشار خون، به علت عوارض جانبی مقلد سمپاتیک کافئین شود.

      توصیه مصرف آرگوتامین در سالمندان،کودکان و شیردهی:

      مصرف در سالمندان

      این دارو در بیماران سالخورده باید با احتیاط مصرف شود و احتیاط شرط اول در مصرف این دارو می باشد.

      مصرف در کودکان

      در مورد کودکان بی ضرری و اثربخشی مصرف ارگوتامین هنوز ثابت نشده است.بنابراین مصرف این دارو در کودکان مستلزم احتیاط بیشتری می باشد.

      مصرف در شیردهی

      اگر آرگوتامین در شیردهی مصرف شود در شیر ترشح می شود بخطر همین باید با احتیاط مصرف شود مصرف بیش از حد این دارو احتمال دارد سبب مهار ترشح شیر شود.

      عوارض جانبی ارگوتامین سی

      قلبی – عروقی :

      • بی حسی یا احساس سوزش در انگشتان دست و پا
      • برادیکاردی یا تاکیکاردی سینوسی گذرا
      • اسپاسم شریانی
      • نشانه های اختلال در گردش خون محیطی (اندامهای انتهایی دردناک، بی حس و سرد همراه با، یا بدون پارستزی
      • کاهش یا فقدان نبض در اندامهای گرفتار
      • سندرم لنگش متناوب)
      • بی کفایتی شریان کرونر، بروز ناگهانی یا تشدید آنژین صدری

      دستگاه گوارش:

      • تهوع
      • استفراغ
      • درد شکم
      • اسهال
      • درد اپیگاستر
      • کولیت ایسکمیک

      سایر عوارض:

      • ضعف در ساق پا
      • درد یا سفتی عضلات
      • خستگی
      • پرنوشی
      • خارش

      هشدار:

      به محض بروز حساسیت مفرط، علائم و نشانه های اختلال در گردش خون، سردردهای شدید، یا بدتر شدن میگرن، حتما باید مصرف دارو را قطع کنید.

      مسمومیت و درمان داروی ارگوتامین

      تظاهرات بالینی:

      تاثیرات ناشی از

      • اسپاسم
      • تهوع
      • استفراغ
      • سستی
      • اختلال در فعالیت روانی
      • دلیریوم
      • تنگی نفس شدید
      • کمی فشار خون
      • زیادی فشار خون
      • نبض سریع و ضعیف
      • بیهوشی
      • اسپاسم اندامها حملات تشنجی و شوک.

      درمان :

      شامل درمانهای حمایتی و علامتی، همراه با پیگیری دقیق و طولانی مدت وضعیت بیمار می شود. اگر بیمار هوشیار باشد باید او را به استفراغ واداشت و یا شستشوی معده انجام داد تا دارو از بدن او خارج شود اما اگر بیمار در حالت کما باشد بعد از قرار دادن لوله داخل نای و پرکردن کیسه هوای آن شست و شوی معده انجام می گیرد از ذغال فعال و ملین نمکی (سولفات منیزیم ) می توان استفاده کرد.
      با بروز اسپاسم عروق، اندامهای دچار ایسکمی را باید به طور غیرمستقیم گرم کرد.و نهایتا در صورت لزوم، داروهای گشادکننده عروق (نیتروپروساید، پرازوسین، یا تولازولین) و برای درمان تشنج، دیازپام تزریقی مصرف می شوند.ممکن است انجام دیالیز مفید باشد.

      هشدارهای جدی در مورد ارگوتامین سی (Ergotamine C)

      رعایت موارد زیر نیز علاوه بر ملاحظات مربوط به تمامی داروهای مسدودکننده آلفا – آدرنرژیک برای شما عزیزان توصیه می گردد.

      • مصرف داروی آرگوتامین با بروز اولین نشانه های سردرد، و یا به محض شروع شدن آن، بیشترین اثر را خواهد داشت. پس از مصرف دارو، در محیطی بی سر و صدا و کم نور استراحت کنید.
      • نگهداری این دارو باید در یک ظرف مقاوم به نور انجام شود
      • برای آنکه ارتباط بین برخی غذاها و شروع سر درد تعیین شود حتما باید سابقه تغذیه بیار مشخص شود.
      • احتمال دارد با قطع کردن یک باره دارو سردردهای واجهشی و یا افزایش مدت یا دفعات بروز سردرد اتفاق بیوفتد.
      • ممکن است در صورت تنگی شدید عروق همراه با نکروز بافتها، تزریق وریدی نیتروپروساید سدیم یا تزریق داخل شریانی تولازولین، و نیز تزریق وریدی هپارین و دکستران 40 ده درصد در دکستروز پنج درصد تزریقی از ترومبوز و توقف خون در عروق جلوگیری کند.

      چکیده مهمترین نکاتی که باید درباره مصرف داروی ارگوتامین بدانید

      1. زنان باردار از مصرف این دارو من شده اند و به هیچ عنوان استفاده از آن برای این اشک ها توصیه نمی شود
      2. بیشترین اثر دارو با شروع اولین درد میگرنی مشخص میشود
      3. مصرف این دارو بیش از مقدار توصیه شده اکیدا ممنوع است
      4. افزایش عوارض جانبی این دارو با قرار گرفتن شما در محیط خیلی سرد رابطه مستقیم دارد.
      5. در مورد کودکان بی ضرری و اثربخشی مصرف ارگوتامین هنوز ثابت نشده است.بنابراین مصرف این دارو در کودکان مستلزم احتیاط بیشتری می باشد.
      6. اگر با مصرف مقادیر معمول داروی ارگوتامین سر درد رفع نشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
      7. همچنین احتیاط در مصرف افراد سالخورده بسیار ضروری می باشد.
      8. بروز هرگونه بیماری یا عفونت ممکن است حساسیت به اثرات دارو را افزایش دهد بنابراین هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.
      9. نگهداری این دارو باید در یک ظرف مقاوم به نور انجام شود.

      همچنین بخوانید:

        درمانی سریع برای دل درد که مثل آب روی آتیشه
        حقایقی که باید در مورد وعده صبحانه بدانید
        انگور؛ مکمل طبیعی چاقی و لاغری

          توصیه ها ومراقبت های پرستاری

          بعد از مصرف داروی ارگوتامین توصیه می شود ظرف 2-1 ساعت در یک مکان تاریک استراحت کنید.

          برای آنکه ارتباط بین برخی غذاها و شروع سر درد تعیین شود حتما باید سابقه تغذیه بیار مشخص شود.

          در صورت آنژیوپلاستی، جراحی عروق بویژه شریان و زیادی شدید و غیر قابل کنترل فشار خون مصرف این دارو به شدت منع شده است.

          توجهات:
          در صورت تهوع شدید بخاطر تداخلات دارویی با پروپرانولول و قرص ضد حاملگی توصیه می شود به همراه دارو آمپول ضد استفراغ را تجویز کنید.

          آموزش:
          این دارو فقط هفته ای دوبار و در ابتدای حملات سردرد استفاده شود چرا که منجر به وابستگی شدید فرد به دارو می شود،نا گفته نماند پس از مصرف این دارو از قدم زدن در هوای سرد خود داری کنید.

          منبع: darovadarman.blog

          عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه نمک

          عوارض جانبی نمک و زیاده روی در مصرف این مزه ی خطرناک

          عوارض جانبی نمک و زیاده روی در مصرف این مزه ی خطرناک

          سدیم کلرید یا همان نمک طعام بیشتر عوارض جانبی بار منفی سدیم را داراست. مصرف بیش از حد آن می تواند موجب بعضی از هشدارها و مشکلات سلامتی شود.

          فشار خون بالا

          نمک طعام یکی از عوامل برجسته فشار خون بالاست. اخیرا یک مطالعه عنوان کرد که عامل بیش از 17 درصد موارد فشار خون در آمریکا به مصرف بالای نمک خوراکی مرتبط بوده است مصرف بیش از حد نمک طعام بسیار برای شما بد است.

          مصرف افراطی آن فشار سرخرگی را افزایش می دهد و همچنین وجود زیاد نمک در بدن، منجر به حبس آب در آن و رقیق شدن می شود و به این وسیله احتباس آب زیاد شده و مقدار خون در کانال های خونی را افزایش می داد.

          به نوبه ی خود، افزایش مقدار خون نیز فشار خون را افزایش می دهد که منجر به هایپرتانسیون یا همان فشار خون بالای مزمن می شود. بعد از مدت ها هایپرتانسیون می تواند رگ های خونی را غیر منعطف کند و اگر بدون درمان باقی بماند؛ می تواند به حمله و سکته قلبی منتهی شود.

          مورد دیگر اینکه با توجه به افزایش بیش از حد کارکرد قلب در پمپاژ، مقدار خون نیز زیاد می شود و این موضوع می تواند خود قلب را تضعیف و آثار سوء بر خود داشته باشد.

          ناراحتی های معده

          نمک طعام می تواند برای معده ویران کننده باشد. در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که مقدار خیلی زیاد نمک ممکن است منجر به سرطان معده؛ چهارمین سرطان شایع دنیا شود. ریسک ابتلا به سرطان معده به خصوص در کشورهای در حال توسعه، جایی که مصرف افراطی نمک رایج است، بسیار بالاست. علاوه بر آن، مصرف بیش از حد نمک می تواند تقریبا باعث ناراحتی های معده نیز گردد.

          عوارض نمک زیادی بر بدن

          ارتباط مصرف زیاد نمک و پوکی استخوان

          مصرف نمک زیاد، سبب جدا شدن کلسیم از استخوان ها و دفع آن از ادرار می شود و چنانچه قبلا در مطلب کاملی در سلامت نمناک توضیح دادیم این افراد به همین علت دچار پوکی استخوان می شوند و استخوان آنها نازک می شود و با افزایش سن استخوان راحت می شکند . اگر می خواهید به پوکی استخوان دچار نشوید نمک کمتر مصرف نمایید.

          مصرف زیاد نمک و آسم

          مصرف نمک زیاد، آسم را در برخی از افراد وخیم تر می کند. این افراد اگر مصرف نمک را کاهش دهند ، در بهبود بیماری آسم موثر و مفید است.

          امراض ناگهانی

          یک مقاله چاپ شده در یکی از مجلات، جزئیات ارتباط سدیم کلرید و امراض ناگهانی را عنوان کرده است. در محیط های بالینی، مقدار زیاد سدیم کلرید نشان نشان از امراض ناگهانی در داخل ورید ها داشت. متقابلا کاهش شدید سدیم در فرآیند کم آبی نیز با خودی خود باعث این امراض می شود.

          اگر شما همواره به دستشویی می روید چه در روز و چه در شب، تکرر ادرار علامت کلیدی مصرف اضافی نمک است، اما آن مس تواند علامت تعداد دیگری از شرایط بدن نیز باشد، از صفرای بیش فعال گرفته تا عفونت دستگاه ادرار و دیابت نوع دو. در حالیکه که این موارد نگران کننده ای نیستند اما پزشک خود را ملاقات کنید اگر هر تغییری در عادات دفع ادرار خود پیدا کردید.

          شما دائما تشنه هستید

          اگر اغلب اوقات دهان خود را خشک یافتید و تشنگی شما غیر قابل تحمل است، احتمالا شما نمک زیادی مصرف کردید. مانند تکرر ادرار، تشنگی دائمی نیز می تواند علامت حالت های دیگر مانند دیابت نوع دو باشد، پس این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

          نگهداری مایعات بدن

          مصرف نمک زیاد سبب افزایش احتباس مایعات در بدن می شود. اگر این افراد مصرف نمک کاهش دهند حدودا 2 لیتر از مایعات بدن آنها کاهش می یابد .

          مچ های پا ورم می کند

          افراط در مصرف نمک در رژیم غذایی خود می تواند به تورم مچ های پا منتهی شود. مچ های ورم کرده می تواند ناشی از احتباس آب که نتیجه ی مصرف زیاد نمک است، به وجود آید. اما حالت های دیگری نیز می توانند باعث به وجود آمدن مچ های ورم کرده شود. افرادی که قوزک پا آنها ورم کرده است و انگشترشان تنگ شده اگر نمک کمتر مصرف نمایند ، ورم بسیار کاهش می یابد.

          مشتاق غذاهای خوشمزه و نمکی هستید

          اگر شما خودتان مشتاق خوراکی های نمکی یافتید، شما بسیار نمک مصرف می کنید. شما از غذای خود لذت بیشتری خواهید برد اگر مصرف نمک خود را به سطح قابل قبول برسانید.

          شما معمولا سردردهای متوسطی دارید و اگر از این سردردها رنج می برید و نمی دانید چه کنید، شاید بخواهید مصرف نمک را کاهش دهید. وجود بیش از حد نمک در رژیم غذایی می تواند باعث سردردهای ناشی از کم آبی در بدن شود. اگر نمک را به کمترین برسانید هیچ اثر بدی ندارد و پزشک به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

          ممانعت از عملکرد کلیه

          یک رژیم غذایی پر نمک می تواند در واقع عملکرد کلیه شما را آهسته تر کند. نمک زید می تواند مقدار باعث افزایش پروتئین در ادرار شما شود. افزایش پروتئین در ادرار شما یک عامل بسیار بالا برای بیماری کلیه است.

          همچنین بخوانید:

            درمانی سریع برای دل درد که مثل آب روی آتیشه
            حقایقی که باید در مورد وعده صبحانه بدانید
            طب سنتی و دندان درد

            مهم ترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی

            • نمک آشپزخانه و نمک سر سفره
            • انواع غذاهای آماده مثل سوسیس ، کالباس ، همبرگر و انواع کنسروها مانند کنسرو خورش ها، کنسرو سبزیجات و …
            • انواع خوراکی های شور مانند چیپس ،چوب شور و لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک
            • انواع ترشیجات و شور
            • آجیل و مغز های شور

            نکاتی برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی

            • اجتناب از مصرف زیاد نمک هنگام پخت غذا
            • اجتناب از مصرف بی رویه نمک بر سر سفره
            • اجتناب از مصرف غذاهای کنسرو شده و بسته بندی شده و آماده
            • استفاده از سبزی های تازه و معطر، سیر، لیموترش ، آب نارنج، آویشن ،شوید و … به جای نمک
            • اجتناب از مصرف غذاهای شور مانند آجیل شور،انواع فرآورده های غلات حجیم شده مانند چیپس و …
            • اجتناب از مصرف جوش شیرین که دارای سدیم است و برای ورآمدن و پف کردن انواع نان و کیک به کارمی رود.
            منبع :urmiaduz

            چند روش ساده برای مقابله با کم‌کاری تیروئید

            اضافه وزن به تنهایی مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد که می‌توان به عنوان نمونه به چربی خون، دیابت و... اشاره کرد ولی در رابطه با مراجع مورد نظر به بررسی‌های بیشتری نیاز است. این‌طور که به نظر می‌رسد علاوه بر چاقی و چربی خون با مشکل دیگری هم مواجه هستید و آن «کم‌کاری» غده تیروئید است.

            برای تشخیص قطعی این بیماری باید آزمایش خون بدهید. ولی با علائم ذکر شده احتمال کم‌کاری تیروئید دور از انتظار نیست.

            اضافه وزن به تنهایی مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد که می‌توان به عنوان نمونه به چربی خون، دیابت و... اشاره کرد ولی در رابطه با مراجع مورد نظر به بررسی‌های بیشتری نیاز است. این‌طور که به نظر می‌رسد علاوه بر چاقی و چربی خون با مشکل دیگری هم مواجه هستید و آن «کم‌کاری» غده تیروئید است.

            برای تشخیص قطعی این بیماری باید آزمایش خون بدهید. ولی با علائم ذکر شده احتمال کم‌کاری تیروئید دور از انتظار نیست.

            نشانه‌ها

            بیشتر بیماری‌های ایجاد شده در بدن علائمی را به همراه دارند که همین نشانه‌ها زمینه‌ساز تشخیص اولیه بیماری هستند. اختلال کم‌کاری غده تیروئید هم با نشانه‌هایی همراه است که از آن جمله می‌توان به کاهش ضربان قلب، تعرق بیش از حد، اختلال در خواب، ریزش مو و به هم خوردن عادت ماهانه در خانم‌ها اشاره کرد.

            با پیشرفت بیماری اثرات نامطلوبی روی بخش‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود. از این‌ اثرات می‌توان به کاهش سوخت و ساز بدن (کاهش متابولیسم)، افزایش وزن، تغییرات فشار خون و... اشاره کرد. این نشانه‌ها از دیگر علائم کم‌کاری غده تیروئید است. کره چشم برخی از مبتلایان به اختلال کم‌کاری دچار بیرون‌زدگی (اگزوفتالمی)، التهاب، تورم و درد شدید می‌شود.

            هدف اصلی، وزن

            افرادی که به بیماری کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند باید وزنشان را کنترل کرده و به افزایش وزنشان حساس باشند. علاوه بر اینکه باید زیر نظر پزشک دارو دریافت کنند و برای داشتن رژیم غذایی مناسب تحت نظر یک مشاور تغذیه هم قرار بگیرند. مصرف زیاد نان وجایگزین کردن آن با برنج کار درستی نیست چرا که چنین رژیمی غیراصولی بوده و نمی‌تواند وزن را کاهش دهد. مساله‌ای که این خانم با آن مواجه است اضافه وزن نیست بلکه چاقی مفرط است.

            در نتیجه باید تغییرات عمده‌ای روی برنامه غذایی او ایجاد شود. برای اینکه دو تا چهار کیلوگرم در ماه وزن کم کنید باید از برنامه غذایی فعلی‌تان 500 تا 800 کیلو کالری کم کنید. در واقع شما به 1200 کیلو کالری در روز نیاز دارید؛ ضمن اینکه باید از خوردن برخی غذاها و تنقلات اجتناب کنید؛ چرا که برخی از غذاها روی عملکرد غده تیروئید تاثیر منفی می‌گذارند.

            وقتی غذا دشمن می‌شود

            هورمون کنترل‌کننده عملکرد غده تیروئید در بدن افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند به اندازه کافی ترشح و تولید نمی‌شود و به همین دلیل نوع تغذیه و رژیم غذایی بر بهبود یا تشدید روند بیماری این افراد تاثیرگذار است. مبتلایان به کم‌کاری تیروئید نباید انواع کلم را به شکل خام مصرف کنند. همچنین مصرف اسفناج، شلغم، سویا و بادام‌زمینی هم به آنها توصیه نمی‌شود. برخی میوه‌ها مثل گلابی و هلو باعث کاهش عملکرد غده تیروئید می‌شود. مصرف روغن کلزا و کانولا هم برای افراد مبتلا به اختلال کم‌کاری تیروئید مضر است.

            گیاه درمانی

            شما باید علاوه بر کنترل وضعیت غده تیروئید و کاهش وزن، به فکر کاهش و کنترل چربی خون نیز باشید. به همین دلیل مصرف غذاهای سرخ کردنی را به طور کل کنار بگذارید و غذاها را به شیوه بخارپز و کباب‌پز تهیه و مصرف کنید. تا حد امکان می‌توانید چربی‌های گوشت قرمز و پوست مرغ را کاملا جدا کنید. مصرف خامه، کره و چربی‌های حیوانی را به حداقل ممکن برسانید و برای کاهش وزن هم مصرف قند مثل شیرینی و شکلات را متوقف کنید. برای کاهش چربی خون بهتر است از اسپرزه، آویشن، شنبلیله، سیر، پیاز، جو، جعفری و گریپ فروت استفاده کنید و در نهایت اینکه استفاده از روغن زیتون هم توصیه می‌شود.

            آداب نمک‌خواری

            استفاده از نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود ولی اگر با مشکل فشار خون مواجه نیستید باید به چند نکته درباره نمک توجه کنید؛ اول اینکه نمک ید دار را در پایان پخت غذا به میزان کم به غذا اضافه کنید. دوم اینکه نمک یددار را در معرض نور قرار ندهید؛ چرا که ید آن از بین می‌رود.

            همچنین بخوانید:

              درمانی سریع برای دل درد که مثل آب روی آتیشه
              حقایقی که باید در مورد وعده صبحانه بدانید
              طب سنتی و دندان درد

              خوراکی‌های مجاز

              استفاده از ویتامین‌های خانواده B رابطه مستقیمی با کنترل تولید هورمون مرتبط با تیروئید و بهبود عملکرد آن دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از مکمل حاوی ویتامین‌های خانواده B استفاده کنید. ویتامین C هم برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید است.

              در نتیجه استفاده از سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل اسفناج تیره و نارنجی مانند هویج و فلفل دلمه‌ای می‌تواند به تامین این ویتامین کمک کند. به غیر از مواد یاد‌شده که منع غذایی دارند (که کمی قبل‌تر درباره آن حرف زدیم) می‌توانید از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت خام استفاده کنید. ویتامین E مورد نیاز بدن را از غلات و مغزها تامین کنید. البته یادتان نرود که مصرف بادام زمینی مضر است. مصرف گوشت مرغ و ماهی (گوشت سفید) توصیه می‌شود. به طور کلی افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند باید مواد مورد نیاز بدن را با یک رژیم اصولی تامین کنند. بدن را با یک رژیم اصولی تامین کنند.

              ورزش

              تاثیر ورزش در بهبود عملکرد بدن انکارناپذیر است. به همین دلیل برای پایین آمدن وزن و بهبود عملکرد غده تیروئید ورزش ضروری است. مشورت با پزشک، مصرف دارو و در صورت نیاز رعایت رژیم غذایی صحیح (کم کردن وزن) و ورزش می‌تواند در بهبود عملکرد غده تیروئید موثر باشد.

              منبع: hidoctor98

              همه چیز در مورد آستیگمات چشم

              آستیگمات چشم نوعی اختلال در دید است و وقتی ایجاد می‌شود که قرنیه شکل کروی خود را از دست بدهد و بیضی شکل شود که متمرکز نشدن انکسار تصاویر روی شبکیه تاری دید را به همراه دارد.

              تار دیدن اشیای دور علاوه بر اینکه باعث می‌شود نتوانید از روابطتان یا خریدتان لذت ببرید بلکه باعث درد چشم، سر، خستگی و ریزش اشک می‌شود. برای خاتمه دادن به این وضعیت و واضح بینی باید به تشخیص این علائم پرداخته و به پزشک مراجعه کنید. احتمالا چشم شما مبتلا به آستیگماتیسم است. اما به راستی آستیگمات چشم چه دلیلی دارد، چطور به وجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟

              آستیگماتیسم یا آستیگمات چشم چیست؟
              آستیگماتیسم یک خطای انکساری دید است که به دلیل بیضی شدن قرنیه از حالت کروی یا شکل و انحنای نامنظم لنزی که در پشت عنبیه قرار دارد، ایجاد می‌شود. حالت بیضوی قرنیه باعث می‌شود به جای یک کانون نقطه‌ای دارای دو کانون خطی باشد. در نتیجه انکسار تصاویر در قسمت‌های مختلف قرنیه و متمرکز نشدن بر روی قرنیه، تصاویر دور و نزدیک تار می‌شوند. آستیگماتیسم ممکن است در هر چشم درجات مختلفی داشته باشد و معمولاً با نزدیک بینی یا دوربینی همراه است. در آستیگماتیسم خفیف، معمولاً تاری دید کم است و مسئله‌ای به وجود نمی‌آورد، اما در آستیگماتیسم شدید اجسام در هر فاصله‌ای تار دیده می‌شوند.


              در آستیگماتیسم نزدیک بینی یک یا هر دو محور‌های چشم نزدیک بین هستند. یعنی شعاع‌های نور به‌جای آنکه دقیقاً روی شبکیه متمرکز شوند، در جلوی شبکیه به هم می‌رسند و اشیای دور تار دیده می‌شوند. (محور خطی است که یک دایره یا منحنی‌ کره را به دو بخش تقسیم می‌کند. برای مثال، در صفحه‌ی یک ساعت، خطی که عدد ۶ را به ۱۲ وصل می‌کند، محور است.)

              آستیگماتیسم دوربین
              در این نوع آستیگمات چشم، یک یا هر دو محور‌های اصلی چشم دوربین هستند.

              آستیگماتیسم ترکیبی
              در این نوع آستیگمات چشم، یک محور اصلی نزدیک بین و دیگری دوربین است.

              همچنین می‌توان آستیگماتیسم را به دودسته غیرمنظم و منظم نیز طبقه‌بندی کرد.
              آستیگمات چشم منظم: محور‌های چشم با زاویه حدود ۹۰ درجه و عمود بر هم هستند.
              آستیگمات چشم نامنظم: محور‌های چشم عمود بر هم نیستند.
              بیشتر آستیگمات‌های قرنیه چشم از نوع منظم هستند.

              تست آستیگمات چشم
              در اینجا تصویری را قرار داده ایم که برای تست آستیگماتیسم مناسب است.
              برای انجام تست در فاصله یک متری از تصویر قرار بگیرید، با دست یکی از چشم‌ها را پوشانده و با چشم دیگر به تصویر نگاه کنید. این کار را برای چشم دیگر نیز امتحان کنید. اگر بعضی خطوط را تیره و برخی را روشن می‌بینید احتمالا مبتلا به آستیگماتیسم هستید.

              علت آستیگماتیسم

              علت آستیگماتیسم ناشناخته است، اما شایع‌ترین عواملی که مسبب آن است را در زیر مشخص کرده‌ایم.

              ارثی و مادرزادی بوده و اغلب همراه با نزدیک بینی و دوربینی است
              فشار بیش از حد پلک‌ها و عضلات چشمی بر قرنیه
              ضربات و صدمات وارده بر چشم و قرنیه
              عمل جراحی چشم
              قوز قرنیه
              کار کردن زیاد با وسایلی مثل رایانه و حتی نوشتن


              علائم آستیگماتیسم

              سردرد
              خستگی
              ریزش اشک
              تاری نوسان دید


              درمان آستیگماتیسم
              هدف از درمان آستیگمات چشم یکنواختی انحنای قرنیه و واضح شدن دید است.
              راه‌های درمان شامل:

              عدسی‌های تصحیح کننده به صورت عینک و لنز مخصوص: این عدسی‌ها اثر ناشی از انحنای نایکنواخت قرنیه را برطرف می‌کند.
              جراحی: در روش جراحی نیز با شکل دهی مجدد به سطح قرنیه، آستیگماتیسم تصحیح و درمان می‌شود. از جمله روش‌های جراحی، عمل لازک، لیزیک، فمتولیزیک، PRK ‏‏ است.


              راه‌هایی برای تقویت چشم و دیدی بهتر
              مصرف ویتامین‌ها، مواد مغذی و تمرینات ورزشی می‌توانند روش‌های مفیدی برای تقویت چشم باشند. یکی از ویتامین‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شود ویتامین A است. از منابع طبیعی آن سبزی‌هایی مانند اسفناج، هویج و کدو زمستانی است. قرار دادن این مواد در رژیم غذایی می‌تواند کمک بسزایی به تامین نیاز به ویتامین A بدن داشته باشند. استفاده فراوان از وعده‌های سبزیجات حاوی این ویتامین، در درمان آستیگماتیسم نیز موثر است.

              همچنین بخوانید:

              آموزش خواندن برگه آزمایش خون
              راهنمای انتخاب سایز برای پوشک بچه
              “متیل پردنیزولون” چیست و چه عوارضی دارد ؟

              و در پایان به ذکر نکاتی می‌پردازیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

              شماره آستیگماتیسم معمولاً ثابت می‌ماند و تغییر درجه آن محور آن ممکن است در طول زندگی به آهستگی تغییر کند. بر این اساس، معاینات مکرر و منظم به شما کمک می‌کند در همه حال از یک بینایی کامل و دقیق برخوردار باشید. انجام معاینات منظم چشم، راه مناسبی برای شناسایی تغییرات حدت بینایی است تا در صورت لزوم عینک یا لنز تماسی برای شما تجویز شود یا شماره آن‌ها تصحیح شود.
              حدود ۸۰ درصد مردم درجاتی از آستیگماتیسم را دارند گرچه بسیاری از آن‌ها به اصلاح و درمان نیاز پیدا نمی‌کنند.
              پژوهش‌ها نشان داده‌اند که درجه شیوع آستیگماتیسم با افزایش سن، رابطه مستقیم دارد.
              آستیگماتیسم با مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک، بهتر یا بدتر نمی‌شود.
              یک فرد بزرگسال سالم باید تا ۵۰ سالگی هر سه تا پنج سال یک بار معاینه چشم انجام دهد. پس از ۵۰ سالگی فواصل معاینات کمتر کنید. اگر دچار مشکلات انکساری مانند آستیگماتیسم هستید، هر دو سال یک بار به هر تعدادی که چشم پزشکتان توصیه می‌کند، به او مراجعه کنید.
              آستیگمات چشم در کودکان باعث تنبلی چشم کودکان می‌شود.

              منبع: salamtmag

              عناب و خواص این میوه ناب

              عناب میوه ای کوچک و درعین حال با خواصیت هایی بزرگ

              عناب میوه ی درخت کوچکی است که ارتفاع آن تا 10 متر نیز می رسد. میوه براق و زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می خورد. میوه عناب هم به صورت تازه مصرف می شود و هم به صورت خشک.

              عناب ، خواص عناب

              این میوه سرشار از ویتامین C می باشد. در حالت تازه 74/ 36 درصد و در حالت خشک 65 الی 77/71 درصد قند دارد و به همین دلیل از آن در تولید کمپوت و شیرینی استفاده می شود میوه عناب دارای خواص طبی متعددی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف جایگاه ویژه ای برای کمک به سلامت و درمان بیماری ها دارد.

              مکان های پیدایش عناب

              عناب از میوه های بسیار مفید است که علاوه بر خواص تغذیه ای دارای موارد استفاده زیادی به عنوان یک گیاه دارویی است. .

              این میوه که می توان درختان آن را از ایران تا هند و جنوب چین و حتی جنوب اروپا پیدا کرد، در هر منطقه ای دارای اسامی مختلفی است. در هند و پاکستان آن را ایناب و در شرق آسیا آن را خرمای قرمز، خرمای چینی یا خرمای هندی می نامند.

              عناب خشک بهتر از عناب تازه است و طبیعت معتدل متمایل به سرد دارد . حرارت بدن را فرو می نشاند و خنک است، عناب تازه مانند میوه های دیگر مصرف می شود و اثر ملین دارد .

              حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند : عناب خواب آور است و بی خوابی را برطرف می کند و تب را می برد هسته عناب خواب آور است خستگی شدید را برطرف می کند رشد موی سر را زیاد می کند.

              جویدن برگ تازه عناب به دلیل وجود ماده ساپونین در برگها حس چشایی را موقتا مختل می کند و از این خاصیت برای عدم احساس مزه نامطبوع بعضی داروها می توان استفاده کرد .

              عناب هم میوه ای خوشمزه است وهم دارویی گیاهی موثری به شمار میرود . این میوه به افزایش وزن بدن کمک میکند ، قدرت ماهیچه ها را زیاد نموده و بنیه بدن را افزایش میدهد .در داروهای چینی این میوه به عنوان ماده ای مقوی در فعال ساختن جگر ودرمان کم خونی استفاده میشود .

              تاثیر شگفت انگیز عناب بر روی بدن

              1. میوه های خشک شده آرامبخش ،ضد سرطان ،ضر بیماری های تنفسی ،تب بر ،مسکن ، اشتها آور ، بند آورنده خون ومقوی هستند . تصفیه کننده خون بوده و به هضم غذا کمک میکند .عناب در درمان نامرتب بودن ضربان قلب ،خستگی اعصاب ،عرق شبانه وتعرق زیاد بدن استفاده میشوند .

              2. عناب بدلیل داشتن لعاب زیاد نرم کننده سینه است

              3. ملین است مخصوصا اگر آنرا با آب و یا شیر بجوشانید.

              4. عناب آرام کننده اعصاب است .

              5. خواب آور است و بیخوابی را برطرف می کند بخصوص هسته عناب خواب آرو است .

              6. جوشانده پوست درخت عناب داروی ضد اسهال است .

              7. آسم وتنگی نفس را برطرف می کند .

              8. ریشه گیاه در درمان سوء هاضمه مفید است .

              9. جوشانده ریشه به پودر تبدیل می شود وبرای زخم ها ودمل های کهنه مفید هستند.

              10. آب عنا ب با کاهو برای درمان سرطان مفید است برگهای آن بند آورنده خون و تب بر هستند.

              11. برگهای آن بند آورنده خون وتب بر هستند .

              12. برگهای آن به شکل ضماد در درمان ادرار بندی به کار گرفته میشود.

              13. جوشانده عناب برای سرفه و درد سینه و گرفتگی صدا مفید است .

              14. برای برطرف کردن ورم چشم ، عناب را به چشم بمالید

              15. دستگاه هاضمه را تقویت می کند .

              16. حافظه را تقویت می کند .

              17. کم اشتهایی را برطرف می کند .

              18.کسانی که قند دارند روزی 5 دانه عناب بخورند.

              خواص عناب ، ویتامین های عناب ، ارزش غذایی عناب

              عناب برای چه چیز های دیگری مفید است؟

              برخی خواص دیگر عناب

              در کم فشاری خون و نازایی مفید است.

              عناب آرامش بخش و ضد بد خلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می کنند.

              اگر با کره خورده شود از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می کند

              خاصیت ضد میکروبی دارد.

              چای عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت های آسیب دیده و تقویت عضلات می شود.

              استفاده از مغز میوه در زخم ها و بریدگی ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن ها می شود.

              به دلیل محتوای فلور در استحکام دندان ها موثر است.

              همچنین بخوانید:

              آموزش خواندن برگه آزمایش خون
              راهنمای انتخاب سایز برای پوشک بچه
              “متیل پردنیزولون” چیست و چه عوارضی دارد ؟

              ارزش تغذیه ای

              این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می باشد. در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است. چربیکمی دارد. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی درمیوه عناب بالا است، بنابراین متخصصین تغذیه می توانند عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه نمایند.

              عناب و دستگاه گوارش

              عناب در زمان ابتلا به اسهال می تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد. مخلوط را با نمک و فلفل به عنوان هضم کننده مصرف کنید. میوه خشک رسیده به عنوان ملین می باشد. حتی تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست با مطالعات بالینی مختلف به اثبات رسیده است و به تمام افرادی که از یبوست رنج می برند توصیه می شود هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند. عناب تقویت کننده دستگاه گوارش است و مطالعات بالینی، تأثیرات آن برای رفع مشکلات مختلف گوارش را نشان داده است. مصرف عناب به هضم غذا کمک کرده و در جلوگیری از نفخ موثر است.

              منبع : namaki95

              “متیل پردنیزولون” چیست و چه عوارضی دارد ؟

              عوارض و خطرات متیل پردنیزولون

              (Methylprednisolone)متیل پردنیزولون

              رده درمانی:گلوکوکورتیکوئیده

              اشکال دارویی:آمپول

              متیل پردنیزولون

              متیل پردنیزولون چه عوارضی دارد؟

              التهاب شدید

              متیل پردنیزولون


              بالغین:متیل پردنیزولون استات، روزانه 10 تا 80 میلی گرم به صورت عضلانی و یا 20 تا 60 میلی گرم داخل ضایعه تزریق می شود.

              کودکان:متیل پردنیزولون استات، 140 تا 835 میکروگرم/کیلوگرم به صورت عضلانی هر 12 تا 24 ساعت تزریق می شود.

              بالغین:متیل پردنیزولون سدیم سوکسینات، 10 تا 250 میلی گرم به صورت عضلانی یا وریدی هر 4 ساعت تزریق می شود.

              بالغین:متیل پردنیزولون سدیم سوکسینات، 100 تا 250 میلی گرم به صورت وریدی در فواصل 2 تا 6 ساعت برای مدت 24 تا 48 ساعت، تزریق می شود.

              ضایعات بدون درد در لیکن پلان زخمی

              بالغین:متیل پردنیزولون استات، روزانه 40 میلی گرم پیرامون ضایعه تزریق می شود.

              کنترل ادم شدید بعد از جراحی بزرگ فک و دهان

              بالغین:متیل پردنیزولون استات، روزانه 10 تا 80 میلی گرم به صورت عضلانی تزریق می شود.

              کودکان:متیل پردنیزولون استات، 117 میکروگرم/کیلوگرم به صورت عضلانی هر 3 روز یک بار تزریق می گردد.

              چگونگی مصرف

              متیل پردنیزولون به مقادیر متفاوتی برای بیماران متفاوت با بیماری های متفاوت تجویز می شود. این دارو باید طبق دستور پزشک یا طبق دستورالعمل همراه دارو مصرف شود. هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر یک روز در میان از این دارو مصرف می کنید و یک نوبت را فراموش کردید ، در صورتی که صبح همان روز یادتان آمد بلافاصله دارو را مصرف کنید و سپس به برنامه دارویی معمولتان ادامه دهید.

              اما اگر ساعاتی پس از صبح روزی که باید دارو را مصرف می کردید آن را به یاد آوردید تا صبح روز فردا صبر کنید، و پس از خوردن دارو یک برنامه جدید را شروع کنید. یعنی یک روز جا بیاندازید و سپس مجدداً یک نوبت مصرف کنید. اگر روزی یک نوبت دارو مصرف می کنید، در صورتی که همان روز متوجه شدید مصرفش کنید، اما اگر تا روز بعد یادتان نیامد لازم نیست نوبت قبلی را مصرف کنید؛ بلکه آن را حذف کرده و مقدار دارو را دوبرابر نکنید. اگر روزی چند نوبت دارو مصرف می کنید، نوبت فراموش شده را بلافاصله پس از به یاد آوردن مصرف کنید و اگر تا نوبت بعدی متوجه آن نشدید، مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

              مکانیسم اثر متیل پردنیزولون

              این دارو با عبور از غشاء سلولی به گیرنده های خود در سیتوپلاسم متصل شده و کمپلکس دارو –گیرنده وارد هسته سلولی می شود. این کمپلکس با اتصال به نواحی خاصی از DNA موجب تحریک روند رونویسی mRNA و بدنبال آن ساخت آنزیم هایی می گردد که در نهایت مسئول اثرات سیستمیک کورتیکواستروئیدها می باشند. کورتیکواستروئیدها با جلوگیری از تجمع سلول های التهابی در ناحیه التهاب، مهار فاگوسیتوز و آزاد شدن آنزیم های مسئول در التهاب و مهار ساخت و آزاد شدن واسطه های شیمیایی التهاب اثرات ضدالتهابی خود را اعمال می کنند.

              فارماکوکینتیک متیل پردنیزولون

              فراهمی زیستی دارو حدود 90-80 درصد بوده و نیمه عمر آن 3-2 ساعت می باشد. متیل پردنیزولون بطور عمده در کبد و مقادیری نیز در کلیه و بافت ها به متابلولیت های غیر فعال تبدیل می شود.

              موارد منع مصرف

              به صورت تزریق داخل مفصلی در موارد جراحی ترمیمی مفاصل، اختلالات انعقادی خون، شکستگی داخل مفصلی، عفونت اطراف مفصل یا سابقه ابتلا به آن، پوکی استخوان اطراف مفصل به دلایلی غیر از آرتریت و مفصل ناپایدار نباید مصرف شود.

              در پیشگیری از سندرم زجر تنفسی نوزادان، در صورت وجود آمنیونیت، عفونت سیستمیک یا تب، عفونت با هرپس، عدم کفایت جفت و پارگی زودرس غشا نیز نباید مصرف شود.

              احتیاط:

              زخم گوارشی، بیماری کلیوی ، فشار خون بالا،پوکی استخوان،دیابت،اختلالات ترومبوآمبولیک،حملات تشنجی ، میاستنی گراو ، نارسایی قلبی، سل ، کم کاری تیروئید ، سیروز کبدی، بی ثباتی روانی ، دیورتیکولیت،کولیت اولسراتیو، عفونت هرپس سیمپلکس چشمی

              مصرف در بارداری و شیردهی:

              برخی از مطالعات حیوانی آسیب جنینی را زمانی که گلوکوکورتیکوئیدها در دوران بارداری تجویز شدند، نشان می دهد. اما در این زمینه مطالعات و کنترل ها در انسان انجام نشده است. به این دلیل مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود.

              ثابت نشده است که متیل پردنیزولون در شیر مادر ترشح می شود یا خیر. با این حال اگر این دارو وارد شیر شود می توان رشد نوزاد را مهار کند و عوارض جانبی ایجاد نماید. بنابراین منافع مصرف دارو در دوران شیردهی باید در برابر ضررهای احتمالی که برای شیرخوار دارد، سنجیده شود.

              تداخلات دارویی:

              گلوکورتیکوئید ها متابولیسم ایزونیازید و سالیسیلات ها را افزایش می دهند . این دارو سبب افزایش قند خون می شود. بنابراین،تنظیم مقدارمصرف انسولین و داروهای خوراکی پایین آورنده قند ، به هنگام مصرف همزمان این داروها ضروری است. متیل پرینیزولون ممکن است کمی پتاسیم خون ناشی از داروهای مدر را تشدید کند.

              باربیتوراتها،فنی توئین و ریفامپین در صورت مصرف همزمان با متیل پرینیزولون ، ممکن است موجب کاهش اثرات کورتیکواستروئید شوند زیرااین داروها متابولیسم کبدی را افزایش می دهند. مصرف همزمان با استروژن ها ممکن است متابولیسم آن را کاهش دهد. استفاده توام با ترکیبات آنتی کولین استراز می تواند ضعف زیادی ایجاد کند. در دوره مصرف کورتیکوستروئید از واکسنها استفاده نگرد به دلیل آنکه کارایی واکسن در این دوران کم می شود.

              عوارض جانبی:

              • CNS:سردرد، بیخوابی، خواب آلودگی، پارستزی، سرگیجه، تشنج، رفتارهای عصبی

              هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

              • GI:زخم گوارشی، پراشتهایی، پانکراتیت، تحریک گوارشی

              • CV:ادم، نارسایی قلبی، کولاپس عروقی، ترومبوآمبولی، آریتمی

              • Derm:آکنه، راش جلدی، تاخیر در ترمیم زخم، پرمویی

              • Other:احتباس مایعات، کاتاراکت، افزایش احتمال عفونت، افزایش چربی خون، کاهش رشد کودکان، پوکی استخوان

              اثر پالس تراپی متیل پردنیزولون دربیماری آلوپسی آرئاتا

              چکیده:

              آلوپسی آرئاتا یک بیماری شایع پوستی است که پاتوژنز آن هنوز مبهم است. علی رغم درمانهای انجام شده، در فرمهای پیشرفته بیماری، درمان قابل قبولی ارائه نشده است. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی اثر پالس تراپی متیل پردنیزولون در درمان بیماران مبتلا به آلوپسی آرئاتا بود.

              پژوهش به صورت Clinical Trial در شهرستان زاهدان طی سال 1380-1379 انجام شد. شرایط ورود بیماران به مطالعه عبارت بود از:حداقل 30% ریزش موی اسکالپ، بیماری فعال و کمتر از یکسال از شروع آن گذشته باشد، بیمار درمان سیستمیک قبلی دریافت نکرده و منع مصرف درمانی برای پالس تراپی و یا پردنیزولون خوراکی نداشته باشد. 44 بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند که بر اساس روز مراجعه به درمانگاه گروه اول برای پالس تراپی با متیل پردنیزولون انتخاب شدند و گروه دوم، درمان خوراکی پردنیزولون را دریافت نمودند. بیماران طی ماههای اول، سوم و ششم پس از درمان پیگیری شدند.

              از 44 بیمار، 22 نفر پالس تراپی شدند و 17 نفر پردنیزولون خوراکی دریافت کردند (5 بیمار از گروه دوم، درمان با پردنیزولون را ادامه ندادند). در گروه اول، 11 نفر بهبودی (50%) نشان دادند و در گروه دوم 4 نفر (23.5 %) بهبودی داشتند. هر چند که با استفاده از آزمون Chi-Square تفاوت معنی داری بین میزان اثر بخشی دو روش مشاهده نشد؛ اما بر اساس آزمون Cochrans که افزایش میزان رویش مجدد مو را نسبت به زمان بررسی می کند، مشخص شد که با افزایش طول زمان پیگیری، تفاوت معنی داری در میزان اثر بخشی این دو روش وجود دارد.

              گرچه بین پاسخ آلوپسی آرئاتا به پالس تراپی و پردنیزولون خوراکی تفاوت معنی داری وجود نداشت؛ اما با گذشت زمان، اثر بخشی پالس تراپی متیل پردنیزولون بیشتر و عود بیماری کمتر از پردنیزولون خوراکی است.

              اثر بر آزمایشهای تشخیصی

              سطح گلوکز و کلسترول را افزایش و سطح پتاسیم و کلسیم را کاهش می دهد.

              مسمومیت و درمان

              تظاهرات بالینی:مصرف به صورت یک دفعه حتی با دوزهای بالا به ندرت مشکل بالینی ایجاد می کند. چنانچه دارو کمتر از 3 هفته حتی با دوزهای بالا مصرف شود، واکنش های توکسیک به ندرت اتفاق می افتد. اما مصرف به صورت مزمن واکنش های فیزیولوژیک ناخواسته مانند ساپرس محور هیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ آدرنال، ظاهر کوشینگوئید، ضعف عضلانی و پوکی استخوان را نشان می دهد.

              درمان:دوز را به آرامی کاهش دهید. بیمار را به صورت علامتی درمان کنید.

              نکات پرستاری هنگام تجویز

              1- کنترل وزن ، فشار خون ، سطح الکترولیت های سرم و الگوی خواب بیمار.

              2- تنها پرونیزولون سدیم سوکسینات قابل مصرف به شکل وریدی.

              3- طول مدت تزریق وریدی حداقل 1 دقیقه .

              4- تزریق در CSF ممنوع .

              هنگام مصرف متیل پردنیزولون توصیه می شود

              مرتب به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودتان را زیر نظر داشته باشد. ممکن است لازم باشد پیش از مصرف طولانی مدت متیل پردنیزولون و نیز در طول درمان به صورت دوره ای چشمهایتان توسط یک چشم پزشک معاینه شود.

              برای جلوگیری از مشکلات گوارشی متیل پردنیزولون را با غذا بخورید.

              در مورد تغییراتی که باید در برنامه غذایی خود دهید با پزشکتان مشورت کنید. برخی از این تغییرات عبارتند از محدودیت سدیم یا کالری ، یا افزایش دریافت پتاسیم . مقادیر اضافی پروتئین نیز ممکن است موردنیاز باشد. اگر برای برنامه ریزی تغذیه ای خود به کمک بیشتری نیاز دارید از پزشکتان بخواهید شما را به یک متخصص تغذیه معرفی کند.

              اگر قرار است این دارو را به مدتی طولانی مصرف کنید، با پزشکتان در مورد راهکارهایی برای جلوگیری از پوکی استخوان (مثل مصرف کلسیم و ویتامین D یا یک برنامه ورزشی مرتب ) مشورت کنید.

              اگر با کاهش مقدار یا قطع دارویتان ، علایم قبلی عود کردند یا بدتر شدند با پزشکتان تماس بگیرید.

              پیش از هر نوع عمل جراحی ، کارهای دندانپزشکی ، یا واکسیناسیون ، دیگر پزشکتان را از اینکه متیل پردنیزولون مصرف می کنید، مطلع سازید.

              از تماس با افرادی که دچار آبله مرغان یا سرخک هستند یا به تازگی واکسن خوراکی فلج اطفال خورده اند اجتناب کنید. در صورت هرگونه شک به تماس با این افراد با پزشکتان تماس بگیرید.

              یک برگه شناسایی پزشکی همراه داشته باشید که نشان دهد متیل پردنیزولون مصرف می کنید.

              متیل پردنیزولون را دور از دسترس کودکان ، و دور از گرما، نور مستقیم ، یا حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط متیل پردنیزولون فاسد می شود).

              متیل پردنیزولون تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.

              هنگام مصرف متیل پردنیزولون نباید

              مشوربات الکلی بنوشید؛ چرا که احتمال تحریک دستگاه گوارش را افزایش دهد.

              بدون هماهنگی با پزشکتان مصرف دارو را قطع کنید.

              methylprednisolone

              نکات قابل توجه در مصرف متیل پردنیزولون

              هشدار ها متیل پردنیزولون


              1. استفاده طولانی مدت متیل پردنیزولون در کودکان می تواند منجر به مهار رشد شود.

              2. بدنبال مصرف این دارو ممکن است آزمایشات بررسی عملکرد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز –غده فوق کلیوی دچار اختلال شود.

              3. در افراد مسن و بخصوص خانم های یائسه، احتمال ایجاد پوکی استخوان و فشار خون بالا، افزایش می یابد.

              4. تجویز سریع داخل وریدی مقادیر زیاد این دارو، ممکن است موجب کولاپس قلبی-عروقی گردد.

              5. تجویز مقادیری از دارو که موجب تضعیف سیستم ایمنی می گردد، می تواند موجب کاهش پاسخ آنتی بادی سرم در هنگام تجویز همزمان واکسن های حاوی ویروس زنده گردد.

              توجهات:تزریق عضلانی نوع استات باید عمیق باشد . نوع استات برای مشکلات حاد مفید نیست.

                همچنین بخوانید:

                دارو های هم گروه متیل پردنیزولون


                Beclometasone

                Betamethasone

                Budesonide

                Cortisone Acetate

                Dexamethasone

                Fludrocortisone

                Flunisolide

                Fluticasone

                Salmeterol+Fluticasone

                Hydrocortisone-Systemic

                Prednisolone

                Pred-nisone

                Triamcinolone

                Budesonide+Formoterol

                Tetracosactide

                شرایط نگهداری دارو

                دارو را در دمای 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری نمائید.

                محلول های آماده شده تا 48 ساعت قابل استفاده است.

                منبع : cafebouk

                راهنمای انتخاب سایز برای پوشک بچه

                چه زمانی برای تعویض سایز پوشک کودک اقدام کنیم؟ کدام پوشک برای وزن کودک من مناسب است؟ پوشک پول آپ چیست؟ ملاک سایز پوشک ها بر اساس کدام ویژگی کودک است؟ در این مقاله سعی می کنیم به این پرسش ها پاسخ دهیم و شما را در انتخاب سایز پوشک مناسب برای فرزندتان یاری کنیم.

                کودکان از بدو تولد، لوازمی را نیاز دارند و والدین سعی می کنند بهترین نوع و برند را برای آن ها انتخاب کنند. یک کودک از زمانی که متولد می شود تا حدود سن ۲ سالگی، نیاز به پوشک بچه دارد. بنابراین، انتخاب پوشک اقتصادی و سایز مناسب پوشک برای کودک و خانواده اهمیت زیادی دارد.

                اگر شما هم به تازگی صاحب فرزند شده اید و یا قرار است او به زودی به جمع خانواده تان اضافه شود، نگران نباشید. زیرا وزن کودک شما در بدو تولد زیر ۷ کیلو می باشد و سایز آن ۱ است. اما به زودی این عدد تغییر می‌کند و شما موظفید به موقع تغییر سایز او را تشخیص دهید.

                نوزاد از همان روزهای اول، روند رشد را آغاز کرده و حالت و سایز اعضای بدنش مدام تغییر می کند. بنابراین، محصولات و لباس های او نیز با توجه به نیازش به روز رسانی می شوند و مدام تغییر می کنند. اما ملاک این تغییر چیست؟ آیا تنها به واسطه دانستن سن کودک می توانیم سایز پوشک مناسب او را انتخاب کنیم؟

                همانطور که می دانید کودکان نیز مانند بزرگسالان، ویژگی های متفاوتی دارند و هر یک در جمع همسالان خود منحصر به فرد است. پس قرار نیست ما کودک را تنها به واسطه سن او با دیگر همسالانش مقایسه کنیم. این موضوع درباره انتخاب سایز مناسب برای پوشک بچه نیز صدق می کند.

                یک کودک ۱۰ ماهه ممکن است از کودکی دیگر که ۵ ماهه است، وزن کمتری داشته باشد. بنابراین، ملاک وزن و سن برای کودکان بسیار کلی است. اما در اکثر موارد، این ملاک شما را یاری می کند تا محصولی مناسب را تهیه کنید. در اینجا یک نمودار انتخاب سایز پوشک را مشاهده می کنید که می تواند در تصمیم گیری و انتخاب پوشک مناسب به شما کمک کند. شما می توانید این نمودار را به عنوان یک راهنمای سریع و کاربردی برای خود ذخیره کنید.

                راهنمای انتخاب سایز پوشک بچه
                در میان برندهای پوشک بچه ،برندهای مای بیبی و پمپرز و مولفیکس متنوع ترین سایزها را دارند. بنابراین می‌توانید سایز مناسب کودک خود را به راحتی از میان آن ها انتخاب کنید.
                همچنین بخوانید:

                چه کسانی در جراحی پلاستیک رکورددار هستند؟+ تصاویر
                کاشت مو به روش طبیعی
                تاثیرات ارگوتامین در بارداری و عوارض مصرف ارگوتامین

                اصول انتخاب سایز برای پوشک بچه:
                همانطور که در قسمت بالا گفتیم، مهم ترین ملاک برای انتخاب سایز برای پوشک ،وزن کودک است. تقسیم بندی پوشک ها در برندهای مختلف بر اساس وزن کودک انجام شده است. اما این تنها راه انتخاب سایز مناسب پوشک نیست. گاهی نیاز است چند برند را امتحان کنید تا بتوانید سایز پوشک کودک خود را پیدا کنید.

                از آنجا که کودکان رشدی روزافزون دارند و در هر سنی به توانایی های متفاوتی دست پیدا می کنند، سایز پوشک آن ها در فواصل کوتاهی تغییر می کند. در انتخاب سایز برای پوشک بچه به نکات زیر توجه کنید:

                برای کودکان ۱تا۶ ماه که از شیر مادر تغذیه می کنند و مدفوعی آبکی دارند، بهتر است از پوشک هایی استفاده شود که پشت کمرشان بلندتر است. به این ترتیب پوشک کلیه محتویات را حفظ می کند و نیاز نیست پس از هر بار تعویض کودک، تا گردن او را بشویید.

                بند پوشک باید در نقطه درست قرار بگیرد. بهترین پوشک برای کودک شما سایزی است بند آن روی ناف کودک قرار بگیرد.
                اگر نوارهای چسبنده به مرکز کمر نرسند، مشخص می شود که سایز پوشک بچه کوچک است. علاوه بر این، اگر چسب ها از وسط کمر عبور کنند نیز نشان دهنده بزرگ بودن پوشک برای کودک است.

                اگر در هنگام فعالیت کودک شاهد باز شدن یا کشیده شدن پوشک او بودید، بدانید که زمان تعویض سایز پوشک است. زیرا فعالیت کودک باید کاملا آزادانه در پوشک انجام بگیرد. در غیر این صورت ممکن است رطوبت اضافی در محیط پوشک جذب نشود. زیرا هوا در آن گردش ندارد و همین علت موجب سوختگی پاهای کودک و قرمزی پوست او می شود.
                پس از بستن پوشک، باید فاصله کمر کودک تا پوشک طوری باشد که ۲ انگشت بتواند داخل پوشک بچه شود. یعنی نه خیلی سفت بسته شود و نه خیلی شل که محتویات از آن خارج شود.

                پس از بستن پوشک، به پاهای کودک نگاه کنید. اگر پوشک بیش از اندازه بزرگ باشد پاهای کودک از هم باز می شوند و در آینده موجب عارضه پای پرانتزی می شود. به علاوه از راحتی و فشرده نشدن پاهای کودک نیز اطمینان حاصل کنید تا حرکت پاهای کودک در آن به راحتی صورت گیرد.

                منبع: needpoosh

                آموزش خواندن برگه آزمایش خون

                آیاتا به حال شده جواب آزمایش خود را از آزمایشگاه دریافت کنید و با دیدن علامت «*» یا «high» جلوی بعضی از فاکتور‌های اندازه‌گیری شده به ترس و وحشت بیفتید که نکند بیماری خطرناکی دارید یا اینکه دچار دیابت، اختلالات تیروئید، چربی خون بالا و ... شده‌اید؟! شاید چند روزی تا وقت ویزیت پزشک‌تان باقی مانده باشد و در عین حال دل توی دل‌تان نباشد که بدانید هر یک از این علامت‌‌ها در برگه آزمایش خون نشان‌دهنده چیست و میزان طبیعی هرکدام باید چقدر باشد. اینجاست که می‌گویید ای‌کاش یک راهنمای کامل برای این منظور وجود داشت. اما دیگر لازم نیست نگران باشید، دکتر محسن منشدی، متخصص علوم آزمایشگاهی بالینی به 20 سوال رایج در این زمینه پاسخ می‌دهد.

                1. هر چند وقت یک بار باید آزمایش خون بدهیم؟

                انجام آزمایشات دوره‌ای تقریبا هر شش ماه یک‌بار برای هر شخصی باتوجه به شرایط جسمانی و سلامتی‌اش ضروری است اما در کسانی که سابقه بیماری خاصی دارند بسته به نوع بیماری‌شان باید با نظر پزشک معالج در دوره‌‌های کوتاه‌تری آزمایشات لازم را انجام دهند.

                2. چه زمانی از روز بهتر است آزمایش بدهیم؟

                پاسخ به این سوال بستگی به نوع آزمایش درخواستی دارد، برای مثال قند خون ناشتا باید صبح و به صورت ناشتا انجام شود. بعضی از تست‌‌ها مانند کورتیزول نیز بسته به درخواست پزشک ممکن است 8 صبح یا 4 بعدازظهر انجام شود.

                3. شمارش کامل خون چیست؟

                بررسی سلول‌‌های خونی از نظر تعداد، سایز و شکل ظاهری آنها و اندازه‌گیری مقدار هموگلوبین و هماتوکریت را شمارش کامل خون یا CBC می‌نامند.

                4. چگونه می‌توان با آزمایش متوجه کم‌خونی شد؟

                با انجام یک آزمایش ساده CBC و مطالعه پارامتر‌های آن ازجمله تعداد گلبول‌‌های قرمز و میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون می‌توان متوجه کم‌خونی شد.

                5. چگونه می‌توان با آزمایش متوجه بالا بودن چربی خون شد؟

                اگر میزان تری‌گلیسیرید بالای 400 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و میزان کلسترول بالای 240 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، بالا بودن میزان چربی خون محرز می‌شود.

                6. هر چند وقت یک بار باید آزمایش چربی خون بدهیم؟

                افزایش چربی‌ خون مهم‌ترین عامل برای گرفتگی رگ‌‌های قلب و سایر عروق به حساب می‌آید. همه افراد بالای 20 سال باید حداقل یک بار از لحاظ چربی‌های خون شامل کلسترول تام، کلسترول خوب، کلسترول بد و تری‌گلیسیرید‌ها بررسی شوند، سپس اگر نتایج طبیعی بود این آزمایش باید حداقل هر 5 سال یک بار تا 40 سالگی و پس از آن هر دو سال یک بار تا 50 سالگی تکرار شود. از 50 سالگی به بعد نیز سالی یک بار باید انجام شود.

                7. چگونه می‌توان با آزمایش متوجه اختلالات تیروئید شد؟

                عمده‌ترین آزمایشی که برای غده تیروئید انجام می‌شود اندازه‌گیری T3 (میزان طبیعی در بالغین: 0.52 تا 1.85 نانوگرم در میلی لیتر)، T4 (میزان طبیعی در بالغین: 4 تا 13 میکرو گرم در دسی‌لیتر) و TSH (میزان طبیعی در بالغین: 0.32 تا 5.2 میکرویونیت در میلی‌لیتر) است. اگر تعادل این اعداد مختل شود، شخص دچار پرکاری یا کم‌کاری تیروئید خواهد شد.

                8. چگونه می‌توان با آزمایش متوجه دیابت شد؟

                قند ناشتا طبیعی بین 70 تا 99 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. چنانچه این مقدار از عدد 126 فراتر رود شخص دچار دیابت شده است. قند خون بین 100 تا 126 نیز نشان‌دهنده مرحله پیش‌دیابت است. آزمایش HbA1C هم میزان قند خون را در یک دوره زمانی در بدن چک می‌کند که اگر میزان آن از 9 درصد بالاتر باشد بیانگر قند خون بالا در آن دوره زمانی است.

                9. هر چند وقت یک بار آزمایش قند خون دهیم؟

                همه افراد بالای 40 سال باید حداقل یک بار آزمایش قند خون را انجام دهند، اگر نتیجه طبیعی بود باید آن را هر دو سال یک بار تا 50 سالگی تکرار کنند. بعد از 50 سالگی نیز این آزمایش سالی یک بار باید انجام شود. البته اگر سابقه دیابت نوع دو در بستگان درجه اول وجود داشته باشد، شاخص توده بدنی (BMI) 25 یا بیشتر باشد، فرد زندگی بدون تحرک داشته باشد یا باردار باشد، فشار خون بالای 14 روی 9 داشته باشد، میزان کلسترول خوب خونش مساوی یا کمتر از 35 و تری‌گلیسیریدش مساوی یا بیشتر از 250 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد یا سابقه کیست‌‌های متعدد تخمدان و بیماری‌‌های عروقی داشته باشد، باید حتما به طور مرتب از لحاظ قند خون بررسی شود.

                10. تست‌‌های مربوط به کبد کدامند؟

                معمول‌ترین و ساده‌ترین آزمایشات کبدی عبارتند از SGPT (میزان طبیعی: در خانم‌‌ها کمتر از 31 واحد در لیتر و در آقایان کمتر از 41 واحد در لیتر) و SGOT (میزان طبیعی: در خانم‌ها کمتر از 31 واحد در لیتر و در آقایان کمتر از 37 واحد در لیتر). هرنوع آسیب به کبد اعم از عفونت‌‌های ویروسی مانند هپاتیت‌‌ها یا مصرف بعضی از دارو‌هایی که بر کبد اثر سوء می‌گذارند و سایر عوامل التهاب‌زای کبدی همگی می‌توانند منجر به افزایش میزان این پارامتر‌ها در خون شوند.

                11. تست‌‌های مربوط به کلیه کدامند؟

                اوره (BUN) و کراتینین (Cr) دو آزمایش روتین اندازه‌گیری عملکرد کلیه هستند که اگر میزان هریک از آنها یا هر دوی آنها از مقدار طبیعی بالاتر رود نشانه کم‌کاری یا حتی اختلالات شدید کلیوی است. مقدار طبیعی اوره بین 7.9 تا 20 mg/dl و مقدار طبیعی کراتینین بین 0.6 تا 1.2 mg/dl در خانم‌‌ها و 0.8 تا 1.3 mg/dl در آقایان است. افرادی که بنا به دلایلی مبتلا به کم‌کاری کلیه، درد‌های کلیوی، عفونت‌‌های کلیوی و ... هستند، همچنین بیماران دیالیزی باید از لحاظ این پارامتر‌ها بررسی شوند.

                12. اسید اوریک چیست و چه کسانی باید از این لحاظ بررسی شوند؟

                وقتی پزشک به وجود سنگ کلیه شک داشته باشد یا فردی علائم بیماری نقرس را از خود بروز دهد این آزمایش درخواست می‌شود. به هر حال این آزمایش بخشی از برنامه چکاپ سلامت است. مقدار طبیعی آن در آقایان 3.6 تا 8.2 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و در خانم ‌ها 2.6 تا 6.1 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.

                13. اندازه گیری ویتامین‌‌ها برای چه کسانی لازم است؟

                عمده‌ترین ویتامین‌هایی که به‌طور روتین اندازه‌گیری می‌شوند عبارتند از ویتامین D و B12. ویتامین D برای بررسی جذب کلسیم، پوکی استخوان بخصوص در بانوان، بررسی اختلالات سوء‌جذب، مطالعات و بررسی سرطان‌‌ها ازجمله سرطان پستان، سرطان پانکراس، سرطان کولون و.... مورد آزمایش قرار می‌گیرد. بررسی ویتامین B12 نیز برای نوعی کم‌خونی و بعضی اختلالات سیستم گوارشی انجام می‌شود. میزان طبیعی ویتامین D بین 25 تا 80 ng/ml و میزان طبیعی ویتامین B12 بین 160 تا 950 pg/ml است.

                14. اندازه‌گیری هورمون‌‌ها برای چه کسانی لازم است؟

                هورمون‌‌ها طیف وسیعی دارند، بنابراین بسته به نوع تشخیص، هورمون‌‌های مختلفی برای اندازه‌گیری انتخاب می‌شوند. رایج‌ترین آنها عبارتند از هورمون بارداری (BHCG)، هورمون‌های تیروئیدی و هورمون‌‌های جنسی که بسته به نوع اختلال و جنس فرد در خواست می‌شوند. رایج‌ترین هورمون‌‌های جنسی در مردان PSA (برای بررسی عملکرد پروستات) و در خانم ‌ها LH و FSH هستند.

                15. آزمایش‌‌های مواد معدنی (کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و ...) برای چه کسانی لازم است؟

                این آزمایشات در کسانی که دچار اختلالات متابولیکی هستند مانند کودکان، افراد سالخورده و بانوان در سنین و شرایط خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

                16. آیا می‌توان سرطان را هم از روی آزمایش خون تشخیص داد؟

                امروزه با پیشرفت علوم آزمایشگاهی امکان بررسی و پیش‌بینی بسیاری از سرطان‌‌ها فراهم شده است. خوشبختانه در بعضی از موارد با انجام تست‌های ساده خاص، هم می‌توان از بروز سرطان‌ها آگاهی پیدا کرد و هم به‌موقع جلوی پیشرفت آنها را گرفت. البته این موضوع مشروط به انجام به‌موقع آزمایش و درمان سریع بیماری است.

                17. چرا گاهی بعد از نمونه‌گیری خون، جای آن روی دست کبود می‌شود و گاهی این اتفاق نمی‌افتد؟

                این موضوع بستگی به حساس بودن پوست بیمار، مدت زمان اعمال فشار روی محل نمونه‌گیری و انجام صحیح رگ‌گیری توسط نمونه‌گیر دارد.

                18. چه عواملی می‌توانند در نتیجه آزمایش تداخل ایجاد کنند؟

                عوامل بی‌شماری می‌توانند باعث تداخل و ایجاد نتیجه کاذب شوند از جمله مصرف دارو‌ها، ورزش کردن، زمان خون‌گیری (صبح یا عصر)، حاملگی، اضطراب، افسردگی، ناشتا نبودن، تروما (ضربه) و ... بنابراین همیشه باید مسئول پذیرش آزمایشگاه را از این موارد آگاه کرده و توصیه به ناشتا بودن را رعایت کنید.

                19. آیا دریافت نتیجه خارج از محدوده طبیعی نشانه بیماری است؟

                وجود یک نتیجه خارج از محدوده طبیعی به تنهایی نمی‌تواند دلیل بر وجود بیماری باشد. در پنج درصد از افراد سالم هم ممکن است نتیجه یک آزمایش خارج از حدود طبیعی باشد.

                20. احتمال خطا در آزمایشات چقدر است؟

                باتوجه به اینکه امروزه آزمایشات به صورت اتوماسیون دستگاهی انجام می‌شوند، میزان خطا به حداقل ممکن خود رسیده است. علاوه براین، آزمایشگاه‌‌ها با انجام کنترل کیفی و کالیبراسیون دستگاه‌‌ها سعی بر به حداقل رساندن میزان خطای کاری خود دارند.

                نکاتی که باید قبل از انجام آزمایش بدانید!

                هر آزمایشی اصول خاص خود را دارد. رعایت بعضی نکات باعث می‌شود جواب دقیق‌تری از آزمایش بگیرید. در مقابل بعضی فعالیت‌ها و بی‌دقتی‌ها باعث می‌شوند جواب آزمایش به صورت کاذب منفی یا مثبت شود یا اینکه مقادیر پارامترهای آن تغییر یابد. بنابراین اگر می‌خواهید آزمایش خون یا ادرارتان به بهترین نحو انجام شود، توصیه‌های دکتر محسن منشدی را فراموش نکنید.

                چرا باید ناشتا باشیم؟

                رعایت ناشتا بودن طی یک زمان مشخص برای انجام بعضی آزمایش‌ها مانند آزمایش قند خون ناشتا،‌تری گلیسیرید، کلسترول و... الزامی است زیرا خوردن غذا می‌تواند باعث تغییر در نتیجه آزمایش شود. درمورد آزمایش‌های ناشتا به این نکات توجه کنید:

                - شب قبل از آزمایش شام سبک میل کنید.

                - 10 تا 12 ساعت قبل از مراجعه به آزمایشگاه هیچ گونه خوراکی یا آشامیدنی جز آب میل نکنید. البته اگر محدودیت در مصرف آب توسط پزشک یا مسئولان آزمایشگاه تذکر داده شده باشد، مجاز به نوشیدن آب هم نخواهید بود.

                - مسواک زدن طی زمان ناشتایی مجاز است.

                - طی مدت ناشتایی از استعمال دخانیات، جویدن آدامس، مصرف قرص‌های نرم‌کننده گلو، شربت‌های سینه، انجام تمرین‌های بدنی و ورزش پرهیز کنید.

                - در آزمایش‌های مربوط به چربی خون مثل‌تری گلیسیرید و کلسترول مدت زمان ناشتایی لازم حداقل 12 ساعت است.

                - برای اندازه‌گیری نیتروژن اوره خون (BUN) هشت ساعت ناشتایی کافی است. آزمایش اسید اوریک خون نیز نیاز به حداقل هشت ساعت ناشتایی دارد. برای انجام آزمایش آهن هم 10 تا 12 ساعت ناشتایی لازم است.

                - برای انجام تست‌های کبدی نیازی به ناشتا بودن نیست اما برای گرفتن نتیجه دقیق‌تر بهتر است حداقل چند ساعت ناشتا باشید. علاوه براین، حداقل از سه روز قبل از انجام این آزمایشات نباید هیچ گونه تزریق عضلانی انجام دهید.

                - آزمایش هورمون‌های تیروئیدی نیازی به ناشتا بودن ندارد اما به دلیل تاثیر کدورت ناشی از خوردن چربی بر نتایج آزمایش، لازم است حداقل از سه ساعت قبل مواد غذایی مصرف نکنید.

                - برای پیشگیری ازتاثیر گرسنگی زیاد نباید بیش از 16 ساعت در حالت ناشتا باشید.

                - در بعضی موارد لازم است قرص‌های مصرفی‌تان را قطع کنید و بعد آزمایش بدهید. پس حتما در این مورد از پزشک خود یا مسئولان آزمایشگاه سوال کنید.

                قبل از آزمایش قند خون بدانید. . .

                یکی از آزمایشات لازم برای تشخیص بیماری دیابت، آزمایش قند خون دو ساعته است. در واقع ابتدا آزمایش قند خون ناشتا (FBS) پس از 10 تا 12 ساعت ناشتایی انجام می‌شود و بعد برحسب درخواست پزشک معالج در آزمایشگاه به شما شربت قند می‌دهند یا از شما درخواست می‌شود تا صبحانه معمول خود را میل کنید و بعد از دو ساعت دوباره آزمایش دهید. در این آزمایش باید به نکات زیر توجه کنید:

                - اگر دیابتی هستید صبحانه‌ای را بخورید که هر روز به‌طور معمول می‌خورید.

                - اگر دیابتی نیستید صبحانه‌ای شیرین حاوی 40 تا 75 گرم کربوهیدرات مناسب بخورید.

                - با خوردن آخرین لقمه صبحانه زمان را یادداشت کرده و دقیقا دو ساعت بعد، برای خون‌گیری به آزمایشگاه مراجعه کنید.

                - پس از صرف صبحانه و طی این دو ساعت از مصرف هرگونه خوراکی یا نوشیدنی یا کشیدن سیگار خودداری کنید. فقط نوشیدن آب در حد متعارف مجاز است.

                - در فاصله خون‌گیری اول و دوم نباید هیچ‌گونه تحرک غیرمتعارف مانند ورزش و پیاده روی داشته باشید.

                - آزمایش قند ناشتا و دو ساعته را در یک روز انجام دهید.

                - آزمایش را حتما قبل از ساعت 10 صبح شروع کنید طوری که حداکثر تا ساعت 12 آزمایش قند دو ساعته به اتمام برسد.

                چهار نکته مهم در مورد رژیم غذایی!

                1. برای اندازه‌گیری کلسترول خون می‌توانید یک هفته پیش از انجام آزمایش با مشورت پزشک، رژیم غذایی معمولی داشته باشید و منع مصرف چربی نداشته باشید.

                2. برای اندازه‌گیری نیتروژن اوره خون (BUN) باید حداقل دو تا سه روز پیش از انجام آزمایش از مصرف گوشت زیاد خودداری کنید.

                3. مصرف الکل به کبد آسیب می‌زند، در نتیجه باعث می‌شود بسیاری از آنزیم‌های کبدی از جمله آلکالین فسفاتاز، SGOT، SGPT و. . . افزایش یابند.

                4. برای تست آهن شب قبل از آزمایش نباید غذای غنی از آهن مثل گوشت قرمز مصرف کنید.

                قبل از آزمایش پروستات بدانید. . .

                آزمایش PSA برای تشخیص زودرس بزرگی و سرطان پروستات انجام می‌شود. این آزمایش از اواسط دهه چهارم زندگی به‌طور منظم و حداقل سالی یک بار برای مردان توصیه می‌شود. قبل از انجام این آزمایش نکات زیر را به خاطر بسپارید:

                - یک هفته قبل از انجام آزمایش نباید معاینه پروستات، نمونه‌برداری از آن یا معاینه مقعد انجام شود.

                - 48 ساعت قبل از انجام آزمایش نباید انزال یا مقاربت جنسی داشته باشید. همچنین نباید در این فاصله دوچرخه سواری کنید.

                - در صورتی که اخیرا از پروستات‌تان سونوگرافی شده است آن را به مسئول آزمایشگاه ارائه دهید.

                - رادیوتراپی و داروهایی مثل تستوسترون می‌توانند باعث افزایش نتایج این آزمایش شوند. در این موارد آزمایشگاه یا پزشک معالج خود را مطلع کنید.

                - نمونه‌گیری تستوسترون بهتر است صبح انجام شود زیرا سطح این هورمون صبح‌ها بالاتر است.

                قبل از آزمایش ادرار بدانید

                آزمایش کامل ادرار برای تشخیص و اثبات وجود بعضی از مواد و سلول‌ها از جمله قند، پروتئین، خون، گلبول‌های سفید و گلبول‌های قرمز انجام می‌شود. در صورت وجود عفونت در ادرار نیز با انجام کشت ادرار می‌توان به آن پی‌برد. در این صورت با رشد باکتری‌های مسبب عفونت، نوع آنها و نحوه درمان مشخص خواهد شد. اگر نمونه ادرار در زمان جمع‌آوری آلوده شود نتایج آزمایش ادرار و کشت آن به خصوص از نظر تشخیص عفونت‌ها دچار اشکال خواهد شد. بنابراین حتما به نکات زیر توجه کنید.

                - بهترین نمونه جهت تشخیص عفونت‌های ادراری، نخستین ادرار صبحگاهی است.

                - برای تجزیه کامل ادرار بهتر است شب قبل، از مواد آبکی کمتری استفاده کنید. پیش از انجام آزمایش نیز از نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات خودداری کنید.

                - در صورت امکان شب قبل از نمونه‌برداری حمام کنید.

                - بهتر است قبل از نمونه‌گیری، محل خروج ادرار را با آب و صابون شست‌وشو داده و بعد با دستمال یک بار مصرف خشک کنید.

                - از تماس پوست با دهانه یا قسمت داخلی درب یا داخل ظرف نمونه‌گیری اجتناب کنید.

                - چند قطره اول ادرار را در توالت تخلیه کنید. سپس ظرف نمونه را تا نصفه پر کنید.

                - آزمایش کشت ادرار باید قبل از شروع مصرف آنتی بیوتیک انجام شود. اگر در یک هفته گذشته آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اید به اطلاع پزشک و آزمایشگاه برسانید. اگر هم در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید بهتر است با نظر پزشک معالج یک هفته پس از اتمام دارو آزمایش بدهید.

                نکته: در حالت طبیعی نباید در ادرار پروتئین وجود داشته باشد. پروتئین در ادرار ممکن است نشانه صدمات کلیوی، دیابت یا فشار خون بالا باشد.
                همچنین بخوانید:

                چه کسانی در جراحی پلاستیک رکورددار هستند؟+ تصاویر
                کاشت مو به روش طبیعی
                تاثیرات ارگوتامین در بارداری و عوارض مصرف ارگوتامین

                بعد از جراحی آزمایش تیروئید ندهید!

                پس از انجام جراحی به دلیل استرس‌های شدیدی که به فرد وارد می‌شود، در بیشتر موارد میزان هورمون‌های تیروئیدی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین تا دو هفته بعد جراحی از انجام این آزمایش خودداری کنید. از طرف دیگر، قرص‌های ضد بارداری و آمیودارون (داروی قلبی) باعث افزایش این هورمون‌ها می‌شوند. جالب است بدانید که غلظت هورمون‌های تیروئیدی در تابستان 20 درصد کمتر از زمستان است.

                آزمایش ادرار 24 ساعته برای چه کسانی لازم است؟

                در آزمایش ادرار 24 ساعته به دنبال مقادیر فاکتورهایی می‌گردیم که از نظر کمی برای تشخیص بیماری به خصوص بیماری‌های کلیوی به آنها نیاز داریم. اما آزمایش معمولی ادرار به بررسی کیفی و سریع بیماری‌هایی می‌پردازد که وجودشان از طریق ادرار مشخص می‌شود. در آزمایش ادرار 24 ساعته به این نکات توجه کنید:

                1. این نمونه باید دقیقا طی 24 ساعت جمع‌آوری شود. به همین دلیل گالنی از طرف آزمایشگاه به شما داده می‌شود که ممکن است حاوی مواد نگهدارنده مایع یا جامد باشد. شما نباید تحت هیچ شرایطی این مواد را خالی یا آنها را بو کنید.

                2. مصرف مایعات را در زمان آزمایش طبق معمول انجام دهید.

                3. در ابتدای جمع‌آوری نمونه، اولین دفع ادرار را انجام دهید و آن را دور بریزید. سپس زمان دقیق را یادداشت کنید، برای مثال ساعت هفت صبح. بعد از آن به مدت 24 ساعت یعنی تا هفت صبح فردا تمامی نوبت‌های دفع ادرار را در ظرف مخصوص جمع‌آوری کنید. آخرین نوبت دفع نیز باید سر ساعت هفت انجام شود.

                4. ظرف نمونه را ترجیحا در جای خنک نگهداری کنید.


                منبع: borna
                123456789
                last